![]() |
De eerste lijn in Nederland heeft het vermogen om groeiende zorgvraag als gevolg van transities in de zorg: decentralisaties, vergrijzing en toename van chronische ziektes goed op te vangen.
Er is geen tekort aan aanbod, deskundigheid en faciliteiten. Het ontbreekt wel aan organisatiekracht en het inzetten van al deze deskundigheid en faciliteiten. ‘Versnippering’ van al deze mogelijkheden en het ontbreken van een gerichte sturing is enige jaren geleden als grootste knelpunt van de eerste lijn gesignaleerd.
Met de nieuwe bekostigingsmethodiek Organisatie & Infrastructuur (O&I) ontstaan nieuwe kansen die om de organisatiekracht te versterken en de versnippering tegen te gaan. De eerste lijn van de toekomst is nog steeds een georganiseerde eerste lijn, waarin cure, care en preventie samenwerken. Populatiegericht en wijkgericht met een aanbod en met openingstijden die aansluiten bij de behoeften van patiënten. Dichtbij georganiseerd. Niet alleen fysiek maar ook online, waardoor patiënten ook zelf regie kunnen voeren. Tegen reële kosten en met zichtbare en aantoonbare effecten bij patiënten.
De leergang bestaat uit acht bijeenkomsten waarin per bijeenkomst een thema/ onderwerp wordt uitgelicht. Theorie en praktijk worden daarin samengevoegd. De leergang is vooral praktijkgericht. De deelnemers gaan dan ook concreet aan de slag vanuit de eigen werksituatie en zullen gedurende de leergang een plan van aanpak opbouwen voor de eigen praktijk of organisatie.
De leergang bestaat uit 8 bijeenkomsten in de periode 13 september 2017 t/m 11 april 2018.