MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Reeks
organisatie
Universiteit Maastricht/Onderwijsontwikkeling en -research
kosten
basistarief
Onbekend
leden
Gratis
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Opleiden en presenteren
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
9
punten
locatie
Universiteit Maastricht
Universiteitssingel 60
6229 ER Maastricht
overig
21
Aug
2017
Facultaire mentortraining Universiteit Maastricht/FHML
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Opleiden en presenteren'
Van aanbieder:
Universiteit Maastricht/Onderwijsontwikkeling en -research
In de omgeving:
Maastricht

Deze workshop is verplicht voor alle nieuwe mentoren die vanaf academisch jaar 2016-2017 een mentorrol aannemen.

Doelstellingen

  • Het doel van de mentortraining is het verduidelijken van de taakopvatting van de mentor en het trainen van ‘mentorvaardigheden’. De training zal zich richten op competenties, en handvatten bieden voor vaardigheden die (nieuwe) mentoren binnen FHML nodig hebben om studenten te begeleiden. De training zal zich niet richten op opleidingsinhoudelijke zaken als (de werking van) E-pass, het beoordelen van verslagen en andere producten en het programma van de opleiding waar de mentor studenten zal begeleiden. Dit zijn zaken die besproken kunnen worden binnen de bijeenkomsten met de opleiding-specifieke mentorcoördinatoren.

Aan het eind van de training is de mentor:

  • bekend met zijn / haar rol binnen het opleidingsprogramma;
  • bekend met karakteristieken van succesvolle mentoren;
  • in staat om een goede relatie aan te gaan met de mentorstudent;
  • bekend met de rol van het student portfolio;
  • in staat om zijn /haar mentorstudent te helpen kritisch en diepgaand te reflecteren (STARRT) op het eigen handelen en het resultaat daarvan en dit gedrag te stimuleren;
  • bekwaam in het begeleiden van studenten wanneer zij concrete leerdoelen (SMART) opstellen;
  • in staat om te reflecteren op het eigen functioneren als mentor.

Mentoren gaan in groepsverband actief in discussie over de rol van de tutor, de rol van de student en de relatie tussen beiden. Deze discussies worden gestimuleerd met videofragmenten van student interviews en opnames van zogenaamde ‘critical incidents’. Mentoren vragen ook feedback op hun eigen functioneren en bespreken (geanonimiseerd) vraagstukken uit hun dagelijkse praktijk met mede-cursisten.

Opzet
De training zal in 3 dagdelen aangeboden worden, waarvan de eerste sessie tussen juli en september plaatsvindt, vóórdat de mentor de eerste bijeenkomst met zijn of haar studenten heeft. Het tweede deel is gedurende het opvolgende jaar. De derde sessie vindt, afhankelijk van de studie waarbinnen de mentor ‘mentort’, plaats aan het eind van het desbetreffende jaar (Gezondheidswetenschappen) of halverwege jaar twee (Geneeskunde, International track of medicine en Biomedical Sciences).

Duur: 3 dagdelen van 3 uur elk, plus voorbereidingstijd voor elke sessie.

Vereiste vooropleiding: ‘Introductional course in principles of PBL’.

De training is bestemd voor (nieuwe) medewerkers van de FHML met een (toekomstige) onderwijsrol als mentor. Deze training is een van de twee trainingen die voorwaardelijk toegang biedt tot het traject van de BasisKwalificatie Onderwijs (BKO).

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!