![]() |
Training Intercollegiaal Functioneren Medisch Specialisten
Een compacte, maar intensieve training, volgens een methodiek op maat voor de gehele vakgroep. Na het volgen van deze training is de medisch specialist in staat om het eigen functioneren en dat van collega’s te evalueren en te bespreken, binnen de context van de vakgroep. Thema’s daarbij zijn professionaliteit, ondernemerschap en collegialiteit.
De methode voldoet daarnaast aan de vereisten voor (groeps-)IFMS, zoals deze door de Orde van Medisch Specialisten en de Inspectie voor de Gezondheidszorg zijn geformuleerd. De vakgroepen voldoen hiermee aan de indicator IFMS uit de "Basisset prestatie-indicatoren ziekenhuizen 2010".
1. Doel
De training versterkt de feedbackcultuur binnen de vakgroep. Na deze training is de medisch specialist in staat om:
2. Feedback-/IFMS methodiek
Medisch specialisten zijn niet alleen zelfstandig en autonoom professional, zij maken ook deel uit van een vakgroep, dikwijls in maatschap- en of vakgroepverband. Hoewel men over het algemeen niet direct in elkaars praktijk meekijkt, hebben collega’s toch vaak net een andere kijk op het functioneren dan de specialist zelf. Deze andere kijk kan grote waarde hebben als deze wordt omgezet in gerichte feedback.
3. Opzet training
3.1 Voorbereiding van de training
Als basis voor de evaluatie van het eigen functioneren en het teamfunctioneren wordt de MCG 360 graden vragenlijst uitgezet onder nader af te spreken respondentgroepen. Deze vragenlijst meet de thema’s professionaliteit, ondernemerschap en collegialiteit middels te waarderen stellingen en open vragen. De specialist/respondent wordt gevraagd achter de stellingen aan te geven hoe hij deze beoordeelt door het invullen van een waardering (1, 2, 3 of 4). Daarnaast kan men bij elk onderdeel een aantal sterke punten en verbeterpunten aangeven.
3.2 Training
Teamevaluatie:
Welke sterke punten en welke aandachtspunten blijken uit de teamrapportage? Gezamenlijke, plenaire evaluatie en formulering ontwikkeldoelstellingen voor de komende twee jaar: waar willen we aan werken om ons teamfunctioneren verder te versterken?