Bij incidenten is goede samenwerking tussen zorgpartners vaak van levensbelang. Doordat er dagelijkse incidenten plaatsvinden, zijn zorgpartners in reguliere situaties doorgaans goed op elkaar ingespeeld. Maar een goede samenwerking is niet vanzelfsprekend in het geval van een ramp of crisis, als in één klap heel veel geneeskundige hulp nodig is en de continuïteit van zorg binnen de zorginstelling in gevaar komt. Om de samenwerking ook dán goed te laten verlopen, is opleiding, training en oefening nodig.
De concrete oefendoelen bij deze nascholing zijn:
- Vergroten enthousiasme betrokkenen bij domein crisisbeheersing & OTO;
- Vergroten kennis interne crisisstructuur, op- en afschaling, rollen en samenhang en in het bijzonder de inhoud van de eigen rol;
- Trainen van het samenspel tussen crisisteam en HCH gegeven de afspraken genoemd in HaROP en gerelateerde documenten, benoemen van eventuele lacunes in bestaande afspraken;
- In termen van teamcompetenties het trainen van:
- Opstarten van het groepsproces
- Gedisciplineerd vergaderen
- Integrale beeldvorming
- Kritisch afwegen/ beslissen onder tijdsdruk
- Handelend optreden
- Coördineren en afstemmen