Begeleiden bij het competentiegericht leren
Module B bestaat uit vier praktische trainingsdagen met als onderwerpen:
Dag 1. Coachen
- De opleider past de principes van coaching gericht toe.
Dag 2. Stimuleren tot reflecteren
- De opleider past principes en methoden toe om de aios te stimuleren tot reflecteren.
Dag 3. Werken met leerdoelen en portfolio
- De opleider ondersteunt bij het formuleren van haalbare leerdoelen en bijbehorend plan van aanpak. De opleider hanteert het portfolio zodanig dat dit de competentieontwikkeling van de aios ondersteunt.
Dag 4. Stimuleren tot zelfsturing
- De opleider leert de aios om in toenemende mate het eigen leerproces te sturen.
De opleider:
- ondersteunt de aios bij het opstellen van een globaal opleidingsplan en bij het formuleren van haalbare leerdoelen en bijbehorend plan van aanpak.
- stimuleert de aios tot het ontplooien van (leer)activiteiten die bijdragen aan het realiseren van de competenties.
- neemt in het begeleiden van de aios een coachende houding aan en past daarbij passende vaardigheden toe.
- stimuleert de aios tot kritische reflectie op zijn handelen om tot leren te komen.
- reflecteert bij dit alles kritisch op het eigen handelen en stuurt dit zo nodig bij.
- bevordert het eigenaarschap van de aios bij zijn leerproces.
- daagt uit tot het verleggen van grenzen en bespreekt haalbaarheid.
- signaleert ineffectief leergedrag, maakt dit inzichtelijk en stimuleert tot verbetering.
- past gericht coachvaardigheden toe bij het geleidelijk verminderen van de sturing.