De wereld verandert snel en dat geldt zeker ook voor de diabeteszorg.
Met het oog op de toekomst brengt dat verschillende vragen met zich mee.
- Mensen worden ouder en leven langer met hun ziekte. Welke rol speelt cognitieve veroudering in diabetes?
- De patiëntpopulatie wordt meer divers en de behandeling van psychische co-morbiditeit vraagt nadrukkelijk onze aandacht.
- Hoe het best zelfmanagement bij kwetsbare patiënten met een chronische aandoening te ondersteunen?
- Hoe weet je als zorgverlener of de patiënt jou begrepen heeft, wat kan je doen, welke vragen stel je om meer te weten te komen over de context van de patiënt? En waarom is dat zo belangrijk?
- En er zijn nieuwe therapeutische mogelijkheden om zowel de glucoseregulatie als de stemming te beïnvloeden. Een eerste blik op deze resultaten tijdens het symposium.
- Technologie neemt een steeds belangrijkere plaats in de diabeteszorg - maar weten we voor wie dit werkt? Is het voor iedereen?
Leerdoelen:
Inzicht in de psychologische aspecten van diabetes en hoe deze de praktijk beïnvloeden.
- de epidemiologie van de relatie tussen diabetes en depressie
- de pathofysiologische processen die meespelen in de relatie Diabetes en Depressie
- de theoretische achtergrond van depressie subtyperen.
- de relevantie van diurnale processen de regulering daarvan
- de relatie tussen slaap en metabolisme
- de mogelijkheden van lichttherapie in de behandeling van depressie bij diabetes.
Update van de huidige stand van zaken: verwerven van kennis over
Kennis en vaardigheden verwerven over de rol van gedrag bij het inzetten van techniek.
- Kennis verwerven over de laatste stand van zaken rond diabetes en techniek (RT-CGM, closed-loop).
- Inzicht verwerven in psychologische en gedragsfactoren die het gebruik van techniek (o.a. CGM, pomp, closed-loop) beinvloeden aan de hand van eigen casuïstiek.
- Vaardigheden verwerven in het herkennen van deze factoren en toepassen van mogelijke interventies (screenen, educatie).
- Discussie over de klinische implicaties.
Ondersteunen van zelfmanagement bij kwetsbare patiënten met een chronische aandoening (beperkte gezondheidsvaardigheden).
- Deze workshop is een mix van kennis en oefening.
- De deelnemer weet na afloop van deze workshop wat beperkte gezondheidsvaardigheden zijn en hoe hij/zij een patiënt met beperkte gezondheidsvaardigheden kan herkennen.
- De deelnemer weet na afloop van deze workshop wat de teachback methode is en heeft er mee geoefend tijdens de workshop.
- De deelnemer weet na afloop van deze workshop, welke tools of ondersteunende materialen er zoal zijn om te gebruiken in het consult met de patiënt.
- De deelnemer weet na afloop van deze workshop hoe hij in staat is om te achterhalen waarom eventuele adviezen niet opgevolgd worden door patiënt.