![]() |
OMSO-AMC Workshop Opleidingskwaliteit: Van Vierkante Wielen naar Draaiende Cycli!
Over de kwaliteit van modern opleiden.
U heeft al veel stappen gezet in de modernisering van uw opleiding. Niet alleen de opleidingskwaliteit staat in de spotlight, ook het beleid dat u voert om die kwaliteit hoog te blijven houden. De vraag (bij de visitatie) is aan de orde of en hoe u kunt laten zien op welke manier u uw kwaliteitsbeleid vorm geeft zodat het bijdraagt aan opleiden voor de toekomst.
Het OMSO is als COC samen met u als opleiders verantwoordelijk voor de opleidingskwaliteit in het AMC. Het OMSO vindt inzicht in performance vanzelfsprekend en helpt graag om de kwaliteitscyclus te richten op het verbeteren van die performance.
Het OMSO ziet het verbeteren van de opleidingskwaliteit in relatie tot kwaliteit van zorg en in samenhang met andere kwaliteitssystemen (bijvoorbeeld JCI).
Dubbel werk dient voorkomen te worden. Activiteiten kunnen elkaar te versterken. Meten doen we bij voorkeur met evidence-basedinstrumenten.
De primaire verantwoordelijkheid voor de opleidingskwaliteit ligt bij u als opleider en bij de opleidingsgroep. Voor aios is daarbij een cruciale rol weggelegd, het gaat om hen!
Het OMSO stelt u daarom graag in de gelegenheid gebruik te maken van ondersteunende informatie en ervaringen van collega-opleiders bij het formuleren van uw kwaliteitsbeleid. Het TtT programma biedt u, in samenwerking met de Professional Performance, daarom een workshop aan gericht op formulering, vormgeving en uitvoering van úw kwaliteitsbeleid.
Grote en kleine groepen
Aanpak van het beleid, inzet van instrumenten en betrokkenheid van medewerkers verschilt per opleiding. Voor een opleiding met weinig aios vervalt bijvoorbeeld de mogelijkheid van een anonieme SETQ- of DRECT afname. Wat zijn alternatieven? Graag helpen we u in het maken van keuzes voor instrumenten en activiteiten. Bij grotere opleidingen past de SETQ wel goed, maar hoe zet u deze meting in? Wie beoordeelt wie, hoe en met wie worden resultaten besproken, en wie rapporteert aan wie? Hoe realiseert u verbetering, en kunt u ook laten zien dat u voortgang boekt?
We helpen u met het maken van een plan van aanpak, inclusief de keuzes over te gebruiken instrumenten en in te zetten processen, zodat aios profijt ervaren en gemotiveerd blijven om feedback te geven. U kiest één datum voor een workshop die past bij uw grote of kleine groep.
Doelstellingen
Aan het einde van de workshop:
Programma
Na een korte inleiding over de uitgangspunten (zie boven) en criteria voor de beleidscyclus, krijgt u een overzicht van (evaluatie)instrumentarium en keuzecriteria. Tevens ontvangt u een overzicht van mogelijkheden voor de aanpak van verbeteringen op basis van de (evaluatie)resultaten. Daarna helpen Kiki Lombarts en Coby Baane u -op basis van de informatie- bij het opstellen van úw plan van aanpak.