![]() |
De Master Physician Assistant opleiding van de Hanzehogeschool Groningen, Academie voor Gezondheidsstudies, organiseert jaarlijks een terugkerend symposium met iedere keer een ander thema welke consequentie zou kunnen hebben voor het opleiden tot, en het beroep van Physician Assistant. Dit jaar is het thema: “Positieve gezondheid: een nieuw perspectief voor Physician Assistants”.
Voor het centrale deel zijn twee gerenommeerde key-note sprekers uitgenodigd om over het thema vanuit hun eigen ervaringen en expertise, een voordracht te houden. Hiertoe hebben we bereid gevonden:
Dr. Huber zal in haar voordracht ingaan op Positieve gezondheid. In dit concept wordt gezondheid niet meer gezien als de af- of aanwezigheid van ziekte, maar als het vermogen van mensen om met de fysieke, emotionele en sociale levensuitdagingen om te gaan en zoveel mogelijk eigen regie te voeren. Dr. Huber is gevraagd om vanuit het concept Positieve gezondheid een koppeling te maken met mogelijkheden voor de beroepsuitoefening van physician assistants. Daarnaast de vraag wat het concept van Positieve gezondheid kan bieden om de uitdagingen (i.e. vergrijzing, regionale krimp, toename zorgconsumptie, etc) het hoofd te bieden waar de gezondheidszorg in Noord-Nederland mee te maken zal krijgen.
Dr. Boonstra zal ingaan op de ontwikkelingen in beroep en opleidingen. Als gevolg van alle ontwikkelingen in de samenleving en in de zorgsector staan vele oude structuren en opvattingen ter discussie, tot zelfs het idee van een beroep op zich. De Commissie Innovatie Zorgberoepen en -Opleidingen bracht hierover twee adviezen uit aan de minister. De regio Friesland was in dit proces een van de broedplaatsen. In de voordracht zal Dr. Boonstra het publiek bijpraten over de twee adviezen en over de actuele ontwikkelingen. Hierbij zal hij een link leggen met Positieve gezondheid en de ‘te pakken’ rol door Physician Assistants.
Naast het pleinair deel worden onze derdejaars, afstuderende studenten het podium geboden om tijdens parallelsessies hun afstudeeronderzoeken te presenteren.
Met dit symposium worden een aantal leerdoelen gesteld: