Deze module verschaft u de didactische basiskennis en vaardigheden voor opleiden op de werkplek. Naar aanleiding van kenmerkende opleidingssituaties ontwikkelt u uw opleiderscompetenties: leermomenten organiseren, ingaan op vragen van en aan aios, ervaringen nabespreken, feedback geven (KPB) en beoordelen. U neemt uw eigen functioneren als opleider onder de loep. De groep bestaat uit maximaal twaalf deelnemers.
Kenmerkende opleidingssituaties zijn:
- startgesprek: opleidingsmomenten creëren en benutten, doelen stellen.
- KPB (OSATS) geven.
- voortgang vaststellen en bewaken.
- superviseren: aanzetten tot reflectie op werkzaamheden op de werkplek.
- samenwerken in de opleidersgroep.
De STARTmodule (2 dagen in vaste volgorde) vormt de basis van de didactische professionalisering. In de module neemt u kennis van een groot aantal aspecten van leren op de werkplek. Hierna kunt u naar behoefte gebruik maken van verschillende Verdiepingsmodules. Het Programma Teach the Teacher stelt iedereen die betrokken is bij opleiden op de werkplek in de gelegenheid zich didactisch verder te ontwikkelen.
Deze trainingsmodule is ontwikkeld volgens de criteria zoals deze in het kernteam Teach the Teacher zijn vastgesteld:
- Het faciliteren van professionele didactische ontwikkeling als een ‘life long learning proces’. De opleider kan daarmee zelf de ontwikkeling ter hand nemen.
- Competenties van opleiders en leden van de opleidingsgroep zijn leidend (van AMC en KNMG), evenals het scholingskader KNMG.
- De tijdsduur van de module is kort waar het kan en intensief waar nodig (maatwerk en variatie in vorm), laagdrempelig qua toegang.
- Het aanbod is vraaggestuurd: focus op leervragen van de deelnemers. De STARTmodule wordt voor open inschrijving aangeboden. Groepen die maatwerk willen, kunnen dit -na overleg- krijgen. Ook vindt uitvoering op locatie plaats.
- Trainingen zijn programmatisch opgebouwd aan de hand van kenmerkende opleidingssituaties.
- Er wordt een theoretisch kader aangeboden om betekenis te kunnen geven aan ervaringen in de praktijk (evidence based education); evidence wordt zichtbaar gebruikt en toegepast (literatuur).
De STARTmodule bestaat uit twee dagen (09.00-17.00 uur) in vaste volgorde met enkele weken tussentijd (12 accreditatiepunten voor de gehele module).