WDH Zuidoost Drenthe (meer dan) 25 jaar! Is dat een reden om even stil te staan bij onze regionale nascholing? Zeker weten doe ik dat niet, maar we doen het toch met een speciale Sandwichcursus.
We zullen in gaan op het functioneren van ons geheugen, hoe flexibel dit is en wanneer functioneert dit geheugen niet meer goed. Waarom is (na)scholing zin vol en hoe gaan we dit in de toekomst vorm geven. Ook zullen we terug kijken op hoe het was en misschien wel voor het eerst in 25 jaar sluiten we af met een borrel.
Komt allen om te toasten op nog eens 25 jaar!
Programma
- 09.00 uur - Welkom en ontvangst met koffie/thee, Terugkoppeling evaluatie sandwichcursus 15 en 22 september 2016
- 09.05 uur - De geheimen van het verouderde brein, Froukje Woudstra, internist ouderengeneeskunde Treant Zorggroep en Nathalie Dral, geriater Treant Zorggroep
- 10.30 uur - Pauze
- 10.45 uur - Geheugen statisch? Vergeet het maar!, Prof. dr. D. Draaisma, bijzonder hoogleraar geschiedenis van de psychologie, Rijksuniversiteit Groningen
- 12.30 uur - Lunch
- 13.30 uur - Zin en zingeving aan nascholing/onderwijs, Agnes Diemers, Huisartsenopleiding UMCG
- 15.00 uur - De toekomst van de WDH, hoe nu verder?
- 16.00 uur - Borrel
Leerdoelen
Douwe Draaisma
- Meer begrijpen over het functioneren van het geheugen.
- Leeftijdsafhankelijke veranderingen in het geheugen herkennen.
- Beredeneren waarom het leven sneller gaat als je ouder wordt.
F. woudstra en N. Dral
- Wat is de definitie van dementie en wat van cognitieve stoornis?
- Wat is de zin van aanvullende diagnostiek bij geheugenstoornissen bij ouderen?
- Welke therapeutische mogelijkheden zijn er bij diverse pathologie van het geheugen
UMCG
- Welke keuzes maak je bij het volgen van nascholing: je hobby of de lacunes?
- Hoe belangrijk is het om de scholing te toetsen?
- Kennis nemen van hoe je zelf met scholing/onderwijs om gaat.
Toekomst WDH
- Kennis nemen van andere vormen van nascholing dan frontaal onderwijs.
- Efficiënt de tijd gebruiken om je kennis en vaardigheden uit te breiden.