![]() |
Zorgprofessionals hebben bijna allemaal zeker eenmaal in hun loopbaan te maken met een ernstig patiëntveiligheidsincident. Dit incident kan zo ernstig zijn dat deze een (tijdelijke) impact heeft op de kwaliteit van leven van de betrokken zorgprofessional en de kwaliteit van zorg, die de zorgprofessional zal kunnen leveren in de daarop volgende periode. Naast een zeer ernstig incident ofwel calamiteit die aan de IGZ gemeld dient te worden, zijn ook een interne klacht of een tuchtzaak bekende ernstige stressoren voor de zorgprofessional. Uiteraard zullen ook sommige complicaties en (bijna)incidenten, die een gevolg zijn van eigen handelen, de zorgprofessional niet onberoerd laten.
In toenemende mate is er zowel nationaal als internationaal aandacht voor de persoonlijke gevolgen van een zeer ernstig incident en een klachtenprocedure op de zorgprofessional. Het is aan de instelling om in die situaties aan de zorgprofessional zodanige steun en opvang te bieden, dat deze zowel professioneel als persoonlijk in staat is optimaal te (blijven) functioneren.
In de ochtend vindt een training 'Peer Support' plaats.
In de middag vindt het symposium 'Peer Support' voor zorgverleners in het LUMC plaats.
Leerdoelen: