MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dag
organisatie
Boerhaave Nascholing
kosten
basistarief
Gratis
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Conflictmanagement, Klachten en incidenten
ICPC:
-
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
8
punten
locatie
LUMC - Gebouw 1
Albinusdreef 2
2333 ZA Leiden
☎ +3171 5269 111
overig
01
Nov
2016
Peer Support voor Zorgprofessionals in het LUMC
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Conflictmanagement' of 'Klachten en incidenten'
Van aanbieder:
Boerhaave Nascholing
In de omgeving:
Leiden

Zorgprofessionals hebben bijna allemaal zeker eenmaal in hun loopbaan te maken met een ernstig patiëntveiligheidsincident. Dit incident kan zo ernstig zijn dat deze een (tijdelijke) impact heeft op de kwaliteit van leven van de betrokken zorgprofessional en de kwaliteit van zorg, die de zorgprofessional zal kunnen leveren in de daarop volgende periode. Naast een zeer ernstig incident ofwel calamiteit die aan de IGZ gemeld dient te worden, zijn ook een interne klacht of een tuchtzaak bekende ernstige stressoren voor de zorgprofessional. Uiteraard zullen ook sommige complicaties en (bijna)incidenten, die een gevolg zijn van eigen handelen, de zorgprofessional niet onberoerd laten.
In toenemende mate is er zowel nationaal als internationaal aandacht voor de persoonlijke gevolgen van een zeer ernstig incident en een klachtenprocedure op de zorgprofessional. Het is aan de instelling om in die situaties aan de zorgprofessional zodanige steun en opvang te bieden, dat deze zowel professioneel als persoonlijk in staat is optimaal te (blijven) functioneren.

In de ochtend vindt een training 'Peer Support' plaats.

In de middag vindt het symposium 'Peer Support' voor zorgverleners in het LUMC plaats.

Leerdoelen:

  • Kennis nemen van de impact van een ernstig incident of calamiteit, klacht en tuchtzaak op het welbevinden van diverse ‘soorten’ zorgprofessionals en wat dit betekent voor de kwaliteit van zorg.
  • Bekend worden met de begrippen ‘first, second and third victim’ en de implicaties daarvan.
  • Kennis nemen van de manier waarop andere beroepsgroepen omgaan met gevolgen van een ernstig incident. Wat kunnen wij als professionals in de gezondheidszorg daarvan leren?
  • Realiseren wat het betekent om de vraag ”ben ik fit to fly?” te stellen, deze te beantwoorden en dienovereenkomstig actie te ondernemen.
  • De waarde (h)erkennen om eigen emoties te delen wanneer je als zorgprofessional betrokken bent met een incident, klacht dan wel tuchtzaak en op deze manier bij te dragen aan een cultuur waarin het normaal is om over de kwetsbaarheid en feilbaarheid van jezelf als zorgverlener te spreken.
  • Kennis maken met peer support, wat dit betekent voor de zorg, professional en de organisatie.
  • Kennis maken met die randvoorwaarden die essentieel zijn om de zorgprofessional optimaal te ondersteunen in het totaal van zijn/haar werkzaamheden.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!