![]() |
Relief verzorgt al jaren de nascholing tot gespreksleider Moreel Beraad. Zowel in open inschrijving als in company in Ziekenhuizen en Zorginstellingen. De doelgroep komt uit alle geledingen van organisaties zoals geestelijk verzorgers, artsen, specialisten,bestuurders, leden van commissies ethiek, verpleegkundigen, managers. Allen die belangstelling hebben hoe structureel gesprekken te (leren) voeren en begeleiden waartoe deze cursus handvatten biedt.
De deelnemers kunnen na deze opleiding morele vragen herkennen, analyseren, afwegingen maken en moreel beraad breed implementeren, de doelen van moreel beraad relateren aan praktijksituaties alsook zelfstandig een moreel beraad leiden. De deelnemer leert basisbegrippen ethiek en diverse stromingen in de ethiek. Hiervoor wordt gebruik gemaakt van de gespreksmethode ontwikkeld door Reliëf.
Nadruk ligt op het zelf oefenen waarvoor vooraf persoonlijke doelen worden vastgesteld. O.l.v. de docent wordt aan de hand van (zelf ingebrachte) casuïstiek geoefend. Aandacht is er voor het organiseren en het implementeren van moreel beraad binnen de organisatie.
Tijdens de cursus worden er tussentijdse opdrachten gegeven vanuit literatuur, moet er worden geoefend met minimaal één moreel beraad binnen de organisatie, evaluatie/reflectie daarop en het maken van een reflectieverslag. deze opdrachten omvatten 3 dagdelen. Bijlage: het complete programma overzicht.