![]() |
PROFclass© is een post-specialistische opleiding voor huisartsen over praktijkmanagement, regievoering en ondernemerschap, die enerzijds aansluit bij de huisartsopleiding en anderzijds aansluit bij de Kaderopleiding Beleid en Beheer.
PROFclass© is een gezamenlijk initiatief van Huisartsopleiding Nederland, LHV, NHG en SBOH en wordt ontwikkeld door inhoudelijke experts onder mede-verantwoordelijkheid van deze vier partijen.
Door de continu veranderende maatschappij is er behoefte aan ondernemende huisartsen, die als een erkende regisseur fungeren in de eerste lijn, die een gedegen gesprekspartner zijn voor andere actoren in de gezondheidszorg en die een anticiperende en proactieve rol kunnen spelen bij maatschappelijke veranderingen.
PROFclass richt zich op startende praktijkhoudende huisartsen die zich actief gaan bezighouden met kwaliteitsbeleid en interdisciplinaire samenwerking. Ook huisartsen in dienstverband en gevestigde huisartsen die hun management- en organisatievaardigheden willen verdiepen en verbreden zijn welkom.
PROFclass bestaat uit tien maandelijkse onderwijsdagen, die in de loop van een jaar worden aangeboden. Belangrijke onderwerpen die aan bod komen zijn: praktijkorganisatie, zorginnovatie, kwaliteitsbeleid, projectmanagement, anticiperend omgaan met veranderingen, multidisciplinaire samenwerking, een wijkgerichte benadering en medisch leiderschap.
In de eerste module (4 onderwijsdagen) staat de eigen praktijk centraal.
In de tweede module (2 onderwijsdagen) ligt de focus op het huisartsensamenwerkingsverband en de relatie met de collega praktijken in de buurt.
De derde module (4 onderwijsdagen) is gericht op de multidisciplinaire samenwerking binnen de geïntegreerde eerstelijnszorg.
Er wordt gewerkt met voorbereidings- en toepassingsopdrachten.
Deze opdrachten zijn bedoeld als transfer tussen de onderwijsdagen en de dagelijkse praktijk.
Om ervoor te zorgen dat de deelnemers op de onderwijsdagen voldoende en redelijk afgestemde basiskennis hebben krijgt de cursist van te voren voorbereidingsopdrachten. Deze bestaan uit het bekijken van educatieve filmpjes, het uitvoeren van opdrachten en leesstof.
De toepassingsopdrachten (tijdens en/of na afloop van de onderwijsdag ) dienen als voorbereiding- en discussiestof voor de volgende onderwijsdag.
De opdrachten gaan uit van en zijn gericht op concrete zaken in de eigen praktijk.
In de PROFclass, dus tijdens de fysieke onderwijsdagen, wordt gebruik gemaakt van serious games, ontwikkeld door het NIVEL. Met dit computerspel kunnen deelnemers op basis van scenario's in een levensechte, uitdagende maar veilige leeromgeving oefenen in strategisch management.
PROFclass is dynamisch van opzet: het onderwijs kan worden aangepast aan veranderingen binnen het zorgveld en aan nieuwe behoeften binnen de beroepsgroep.