Het opleidingssymposium is bedoeld voor opleiders, leden van opleidingsgroepen, a(n)ios, co-assistenten en andere betrokkenen bij de medische (vervolg-)opleidingen. Het symposium staat in het teken van beelden en werkelijkheden in relatie tot de zorg voor de patiënt en de opleiding.
Algemene doel van het symposium is de aanwezigen inspireren, aanzetten tot reflectie, en praktische tips meegeven waar ze direct mee aan de slag kunnen.
Hiervoor zijn door verschillende sprekers/workshopleiders verschillende invalshoeken gekozen:
- Virtuele werkelijkheid: Welke geweldige rol kan (en zal) Virtual Reality spelen in de opleiding van artsen en bij de behandeling van patiënten.
- Werkelijke werkelijkheid: achter de virtuele werkelijkheid zit altijd nog een reëel lijdend mens, die niet altijd de regisseur van z’n eigen behandelproces of een partner in de zorg kan zijn. Een ervaring die de dokters weer even op het vlak van de realiteit terug trekt: dat patiënten niet virtueel zijn en ook niet (steeds) kunnen voldoen aan de hoge verwachting die onder andere de moderne concepten rond shared decision making stellen aan zelfredzaamheid, verantwoordingsbesef en self-management.
- Mentale werkelijkheid: Je denkt als artsen en patiënt een gemeenschappelijk perspectief te hebben, maar de beelden die je in je hoofd hebt kunnen dan toch zomaar niet meer blijken te kloppen. Werkelijkheid kan gemanipuleerd of beïnvloed worden, waardoor niets is wat het lijkt.