![]() |
Alle eerstelijns hulpverleners hebben te maken met patiëntenrechten en soms ook met het klachtrecht. Een agressieve patiënt de praktijk uitzetten, mag dat zomaar? Toestemming voor de behandeling bij minderjarigen, hoe zit dat ook alweer? In deze scholing wordt er uitleg gegeven over een aantal belangrijke patiëntenrechten aan de hand van casuïstiek.
De werking van het huidige klacht- en tuchtrecht komt aan de orde en door middel van een spannende quiz wordt de nieuwe Wet Kwaliteit klachten en geschillen in de zorg (Wkkgz) uitgelegd. Wat betekent deze nieuwe wet voor de eerstelijns hulpverlener? Ook andere nieuwe wetgeving op het gebied van het gezondheidsrecht komt aan de orde. Kortom: een nuttige scholing voor elke eerstelijns hulpverlener die zijn of haar juridische kennis weer wil opfrissen en op de hoogte gebracht wil worden van de laatste relevante regelgeving.
Leerdoelen
DeelI
Bespreking van de belangrijke patiëntenrechten die voortvloeien uit de Wet op
de geneeskundige behandelingsovereenkomst (WGBO) aan de hand van casuïstiek
en een quiz.
Deel II
Uitleg over de werking van het huidige tucht- en klachtrecht en de laatste wetswijziging
op het gebied van het klachtrecht: de Invoering van de Wet kwaliteit klachten en geschillen
in de zorg (Wkkgz) per 01-01-2016. Wat betekent deze wetswijziging voor de eerstelijns
hulpverlener?
Deel III
Afsluiting + take home messages (handout)
Docent: Mw. Mr. K.G.M. van Dijk – Fleetwood-Bird, docent Gezondheidsrecht aan de de Erasmus Universiteit Rotterdam