![]() |
Wetenschappelijk onderzoek heeft aangetoond dat het voorkomen van psychische problemen bij dove en slechthorende kinderen en jongeren hoog is. Ongeveer de helft van alle dove en slechthorende kinderen en adolescenten lijdt onder psychisch problemen die nadere professionele aandacht verdienen.
Bovendien worden psychische problemen vaak moeilijk of laat herkend en daarom niet tot pas laat behandeld worden. In beginsel komen bij dove en slechthorende kinderen en adolescenten wel dezelfde psychische problemen en stoornissen voor. Echter, talige communicatie- en interactieproblemen, onbekendheid met de invloed van doof- of slechthorendheid op de ontwikkeling, en complicerende lichamelijke gezondheidsproblemen kunnen het ver- en herkennen van psychische problemen ernstig bemoeilijken.
In deze inleiding over psychische problematiek bij dove en slechthorende kinderen en adolescenten wordt ingegaan op onderzoek naar psychische problematiek en factoren welke -vooral cumulatief- het risico op psychopathologie verhogen, bekende valkuilen in de diagnostiek, differentiaal-diagnostische overwegingen bij relatief veel voorkomende groepen psychische problemen en stoornissen, en specifieke factoren welke de behandeling kunnen bemoeilijken. Kort zal ook worden ingegaan op het model van vroege signalering, onderzoek en behandeling dat binnen Kentalis is ontwikkeld.
Na het bijwonen van deze presentatie heeft de deelnemer meer kennis over psychische problematiek, correlaten en predictoren van psychopathologie bij dove en slechthorende kinderen en adolescenten. Daarnaast heeft hij/zij meer inzicht in complicerende factoren bij en valkuilen in diagnostiek en behandeling van kinderen en jongeren uit deze kleine, heterogene en complexe doelgroep.