Deze tweedaagse GIC wordt gegeven aan medisch specialisten die docent zijn en in die combinatie participeren in de cursus SPOEDZORG voor aios en opleiders (huisartsgeneeskunde/ouderengeneeskunde). De GIC is gestoeld op richtlijnen van de ERC (European Resuscitation Counsil) en ALSG (Advanced Life Support Group).
Doel
Het doel is het aanleren van kennis en vaardigheden zodat het onderwijsprogramma gegeven kan worden volgens eenduidige uitgangspunten. Binnen de GIC cursus wordt uitgebreid gewerkt met scenario onderwijs.
Opbouw cursus
Een tweedaagse training in het scenario onderwijs inzake spoedeisende geneeskunde, waarbij het oefenen met het geven van een lezing, het afnemen van toetsen en het geven en ontvangen van feedback extra aandacht krijgt.
Leerdoelen:
- De cursist heeft inzicht in:
- belangrijkste principes in het leren van professionals in het bijzonder binnen het kader van de spoedeisende zorg
- kenmerken van een goede instructeur en de specifieke kwaliteiten van Star(t)Class instructeurs
- wederzijdse verwachtingen tussen instructeurs en SBOH/Star(t)Class Organisatie
- belang en toepassing van de Environment-Set-Dialogue-Closure (ESDC) structuur
- belang en kenmerken van goede feedback als motor voor leren
- belangrijkste principes in motiverend en effectief vaardigheidsonderwijs, scenario-onderwijs en scenario-assessment, plus een interactieve presentatie/discussie.
- De cursist laat zien deze inzichten te willen en adequaat te kunnen toepassen.
- De cursist geeft blijk generieke principes voor goed (= doelgericht, interactief, volgens ESDC) onderwijs adequaat te kunnen toepassen.
- De cursist geeft gedurende de cursus blijk van ‘Achter het concept, boven de stof en naast de deelnemer’ te willen en kunnen staan.
- De cursist is bereid en in staat om feedback te geven en te ontvangen (in oefensessies, via mentor, tussentijds).