![]() |
Organisaties in de eerste lijn zijn er druk mee; het leveren van kwalitatief goede zorg, het bieden van ondersteuning, het managen van verwachtingen en organiseren van continuïteit. Het is een reis zonder einde aangezien alle pionnen dynamisch met elkaar in verbinding staan; de patiënt, de zorgverlener, de financiering en de organisatie.
Wie is eigenlijk dé patiënt en wat houdt hem of haar bezig? Wat vraagt het van zorgverleners om met de patiënt in gesprek te komen? Welke (nieuwe) middelen, zoals bijvoorbeeld eHealth, helpen ons bij het contact met de patiënt? Wat betekent dit voor het ondernemerschap en de bedrijfsvoering van een organisatie? Relevante vragen rondom essentiële onderdelen bij het organiseren van zorg.
Gedurende twee dagen nemen we de deelnemers mee in een wereld van 24-uurs organisatie van zorg met als vertrekpunt de behoeften en wensen van de patiënt. Inspiratie en kennis wordt geboden middels workshops en plenaire sessies. Voor de invulling van het plenaire programma is gekozen voor een viertal elementen die essentieel zijn bij het bewerkstelligen van een duurzame verandering in je organisatie.
De vier elementen die we voor de Tweedaagse hebben uitgelicht zijn gebaseerd op het idee achter het model ‘huis van persoonsgerichte zorg’. Het originele model dat hier aan ten grondslag ligt is het Guided Care Model, dat specifiek ontwikkeld is voor mensen met multimorbiditeit. Een belangrijk verschil is dat het ‘huis voor persoonsgerichte zorg’ van toepassing is op alle mensen met langdurige hulpvragen, dus niet alleen bedoeld is voor mensen met een chronische ziekte. Het model laat duidelijk zien dat patiënten zelf moet participeren in het zorgproces en dat dit van zorgverleners een andere manier van denken en handelen vraagt. Het gaat nadrukkelijk om de interactie tussen de betrokken elementen, ook richting de organisatie en de ondersteunende financiering.
Het gaat om de volgende vier bouwstenen van het model:
De werk sessies op de tweede dag zijn verdiepende, aan de hand van praktijkervaringen ingerichte sessies met veel ruimte voor casuïstiek, vragen of discussie. De sessies worden ingestoken volgens een van de vier elementen en zullen de deelnemers de gelegenheid geven de kennis uit de plenaire sessies om te zetten naar de eigen werkpraktijk.
We willen er een gezamenlijke ontdekkingstocht van maken; een reis waarbij de deelnemers concrete voornemens mee naar huis nemen om mee verder te gaan. Maar ook komt iedereen iets brengen: een vraag, een dilemma, mening of suggestie. Aan het einde van de tweede dag komen we tot een gezamenlijke slotverklaring waar alle leden van InEen zich in herkennen en kunnen vinden en we onszelf een doel stellen om deze manier van organiseren van zorg verder te brengen.
De tweedaagse kent als nevendoel dat de verschillende ledengroepen van InEen elkaar beter leren kennen en daardoor de eerstelijnszorg versterken. Immers weten wat er (op regionaal niveau) op je afkomt en wie je partners daarbij zijn, maakt dat je beter op de situatie kunt inspelen en de onderlinge samenwerking versterkt ten bate van de patiënt.