![]() |
Doelgroep
Artsen, verpleegkundigen, paramedici, managers, kwaliteitsfunctionarissen, stafadviseurs en geïnteresseerden uit ziekenhuizen en andere zorginstellingen.
Doel
Dit 8e symposium in de reeks ‘Incidenten in de Patiëntenzorg’ behandelt twee thema’s. Dit jaar zijn dat in de ochtend ‘”veiligheid, onderzoek, ketenzorg en continuïteit van de zorg’ en in de middag: “Bow-Tie, de tien landelijke VMS-thema’s, samenwerking met andere ziekenhuizen’.
Ochtend
“Veiligheid, Onderzoek, Ketenzorg, Continuïteit van zorg”
Door continu risico’s te signaleren, incidenten te analyseren, verbeteringen door te voeren en in beleid vast te leggen, te evalueren en aan te passen kan de veiligheid van de zorg worden verbeterd. Naast veiligheid is vertrouwen van belang. Zowel voor de patiënt als de hulpverlener. Worden calamiteiten gemeld? Hoe ‘veilig’ is het om ‘open en eerlijk’ te beschrijven wat is gebeurd? Wanneer is sprake van een calamiteit? Hoe onafhankelijk is incidentenonderzoek? Wie is ‘in de lead’ bij een incident in een zorgketen? Wat leren zorginstellingen van incidenten en leidt dit tot verbetering? Deze vragen komen aan bod in het ochtendprogramma.
Middag
Bow Tie, de tien landelijke VMS-thema’s, samenwerking met andere ziekenhuizen
Van het analyseren van (bijna)incidenten valt veel te leren, maar daarvoor moet wel eerst een incident optreden. Met prospectieve risico analyse worden vooraf de risico’s en beheersmaatregelen in kaart gebracht en geformuleerd. Wanneer zich dan toch een incident voordoet kan de risico analyse gebruikt worden om na te gaan waar de maatregelen hebben gefaald. Risico analyses zijn echter complex en tijdrovend. Door gebruik te maken van voorbeelden kan dit worden vereenvoudigd.Een groep veiligheidskundigen heeft samen met hulpverleners voor de 10 VMS-thema’s één of meerdere risico analyses opgesteld die als voorbeeld kunnen dienen om de processen in de eigen instelling te beoordelen. Een aantal van deze analyses zullen worden gepresenteerd in combinatie met een incidentanalyse die betrekking heeft op het thema.