![]() |
Het centraal thema van de training Leren van de luchtvaart
De rode draad in de training wordt gevormd door de human factors benadering. Dat is de aandacht voor het verband tussen hardware (zoals inrichting van de meldkamer, onderzoeks- en behandelruimte, plaats incident/ongeval en apparatuur/hulpmiddelen die worden gebruikt alsmede de inrichting van meldtafels in alarmcentrales), software (de procedures en processen, zoals behandelprotocollen, triageprotocollen en uitvraagsystemen) en human ware (de mensen met hun capaciteiten, vaardigheden en beperkingen). Deze benadering is gebaseerd op jarenlange ervaringen in de luchtvaart.
Niet technische vaardigheden
In de training ligt de nadruk op niet technische vaardigheden. Daaronder vallen alle cognitieve en sociale vaardigheden die niet rechtstreeks gerelateerd zijn aan technisch-inhoudelijke vaardigheden. Voorbeelden zijn samenwerking, leiderschap en coördinatie (de sociale vaardigheden), en situational awareness en besluitvorming (de cognitieve vaardigheden). We besteden voorts aandacht aan menselijke capaciteiten en beperkingen, gericht op herkenning van omstandigheden en situaties waarin mensen suboptimaal kunnen gaan functioneren, ja zelfs 'tijdelijk' arbeidsongeschikt kunnen zijn zoals vermoeidheid, hoge werkdruk, stress en invloeden vanuit de omgeving. We laten zien hoe je daar als team en teamlid mee om kunt gaan.
Doelstellingen
De training is gebaseerd op de volgende doelstellingen:
Bij deze doelstellingen levert de inzet van de vluchtsimulator als vast onderdeel van de training een belangrijke bijdrage die lang nawerkt.
Thema's
Tijdens de training komen de volgende thema's aan de orde:
Deze thema’s worden gebracht in relatie tot c.q. gespiegeld aan de situatie waarin de deelnemers dagelijks werken.
Toelichting en programma
Naast kwaliteit, professionaliteit en effectiviteit krijgt het onderwerp (patiënt)veiligheid toenemend aandacht in de wereld van de zorg- en hulpverlening. In de luchtvaart staat de veiligheid van de vluchtuitvoering al decennia boven aan de prioriteitenlijst van de luchtvaartmaatschappijen en de overheid. Om de vliegveiligheid te verbeteren is al veel gedaan, dikwijls met vallen en opstaan. In de training maken wij dan ook gebruik van de expertise en de ervaringen i