MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
ELANN
kosten
basistarief
Gratis
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Algemeen & overig, Communicatietechniek
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
3
punten
locatie
Martini Ziekenhuis
Van Swietenplein 1
9728 NT Groningen
☎ +3150 5245 245
overig
14
Apr
2016
10e Voorjaarssymposium Medisch Ethiek
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Algemeen & overig' of 'Communicatietechniek'
Van aanbieder:
ELANN
In de omgeving:
Groningen

Op donderdag 14 april 2016 zal het symposium medische ethiek weer plaatsvinden. Het is dit jaar een bijzonder jaar, want dit symposium viert een jubileum met zijn tiende editie.

Dit jaar is het onderwerp: “De toekomst van de dokter door de ogen van de patiënt”

Het zal gaan over de verschuivende rol van de dokter in een wereld waar patiënten en dokters over de zelfde informatie kunnen beschikken. Wordt de patiënt hierdoor steeds autonomer en verandert de rol van de dokter hiermee? Is het eigenlijk wel gunstig dat patiënten steeds meer informatie opzoeken? Immers, “the best way to convince yourself you’re dying is to Google your symptoms”. En is het terecht dat de patiënt steeds meer verantwoordelijkheid en autonomie krijgt omtrent zijn eigen medische situatie? Er zal besproken worden wat er in de toekomst mogelijk zal zijn op het gebied personalized health care en wat hiervan de mogelijk praktische maar ook ethische implicaties zullen zijn voor arts en patiënt. Om dit onderwerp van verschillende kanten kunnen belichten hebben we drie vooraanstaande sprekers uitgenodigd.

1. “Introductie van het thema, met een op de toekomst gerichte patiënt”

Leerdoel: Kennis maken met het thema van de avond en met het perspectief van de mondige, op de toekomst gericht patiënt. Kernwoorden: mondigheid, regie, relatie, autonomie.

  • Kennis hebben en communicatieve vaardigheden nader ontwikkelingen omtrent
  • De patiënt krijgt en heeft steeds meer andere relevante medische informatie over zijn klachten en vervolgens zijn diagnose. Wat heeft dit voor consequenties voor de patiënt, de arts en de communicatie

2. Frans Meijman : De veranderende arts-patiënt communicatie en de wisselende mondigheid van de patiënt in de laatste 15 jaar de consequenties.

Leerdoelen

  • het gedrag van de patiënt in de spreekkamer verandert door het (kunnen) verwerven van relevante medische (voor) kennis. De arts moet zich qua kennis en (communicatie) kunde hierop (leren) instellen
  • er zijn nog steeds patiënten die zich niet ‘voorbereiden’ op een consult. Mondig of vooral niet mondig!
  • Door het veranderend ‘kennis niveau’ kan de rolverdeling veranderen.
  • Tijdens de voordracht komt ook de autonome kennis en keuzen aan de orde.
  • Wat zijn de grenzen in autonomie en wederzijdse medische verantwoordelijkheid

Leerpunt (her)ken de medische (voor) kennis van de patiënt en de hierbij passende autonomie

 

3. Mathieu van Bergen De regie van diagnostiek, behandeling en nazorg bij de patiënt. Nu en in de toekomst.

Leerdoel: Kennis nemen van de mogelijkheden in de toekomst op het gebied van personalized health care en de mogelijke praktische en ethische implicaties voor arts en patiënt.

Leerdoel: De arts is zich bewust en kan hier professioneel mee omgaan: Patiënten worden ‘extremer’ in hun hulp zoek gedrag. Dit heeft consequenties voor autonomie en zorgkeuzes.

 

4. Interactieve stem- en discussieronde

Leerdoelen:

  • bewustwording bij de arts van het veranderend gedrag van diverse soorten patiënten
  • Kennis nemen van de verschillende perspectieven mbt de praktische en ethische
  • implicaties van personalized healthcare met behulp van ICT-toepassingen op de relatie tussen patiënt

 

Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!