![]() |
Op donderdag 14 april 2016 zal het symposium medische ethiek weer plaatsvinden. Het is dit jaar een bijzonder jaar, want dit symposium viert een jubileum met zijn tiende editie.
Dit jaar is het onderwerp: “De toekomst van de dokter door de ogen van de patiënt”
Het zal gaan over de verschuivende rol van de dokter in een wereld waar patiënten en dokters over de zelfde informatie kunnen beschikken. Wordt de patiënt hierdoor steeds autonomer en verandert de rol van de dokter hiermee? Is het eigenlijk wel gunstig dat patiënten steeds meer informatie opzoeken? Immers, “the best way to convince yourself you’re dying is to Google your symptoms”. En is het terecht dat de patiënt steeds meer verantwoordelijkheid en autonomie krijgt omtrent zijn eigen medische situatie? Er zal besproken worden wat er in de toekomst mogelijk zal zijn op het gebied personalized health care en wat hiervan de mogelijk praktische maar ook ethische implicaties zullen zijn voor arts en patiënt. Om dit onderwerp van verschillende kanten kunnen belichten hebben we drie vooraanstaande sprekers uitgenodigd.
1. “Introductie van het thema, met een op de toekomst gerichte patiënt”
Leerdoel: Kennis maken met het thema van de avond en met het perspectief van de mondige, op de toekomst gericht patiënt. Kernwoorden: mondigheid, regie, relatie, autonomie.
2. Frans Meijman : De veranderende arts-patiënt communicatie en de wisselende mondigheid van de patiënt in de laatste 15 jaar de consequenties.
Leerdoelen
Leerpunt (her)ken de medische (voor) kennis van de patiënt en de hierbij passende autonomie
3. Mathieu van Bergen De regie van diagnostiek, behandeling en nazorg bij de patiënt. Nu en in de toekomst.
Leerdoel: Kennis nemen van de mogelijkheden in de toekomst op het gebied van personalized health care en de mogelijke praktische en ethische implicaties voor arts en patiënt.
Leerdoel: De arts is zich bewust en kan hier professioneel mee omgaan: Patiënten worden ‘extremer’ in hun hulp zoek gedrag. Dit heeft consequenties voor autonomie en zorgkeuzes.
4. Interactieve stem- en discussieronde
Leerdoelen: