Programma minisymposium ‘Pijn & het brein’
donderdag 21 april 2016 in het auditorium van Reade Revalidatie & Reumatologie te Amsterdam
Lezing dr. J.A. Vollebregt (stafarts revalidatie) en A.M. Fleming, MA, PostMSc (gezondheidszorgpsycholoog), 18.15 uur - 18.45 uur:
Inhoud: het therapeutische effect van neurobiologische uitleg aan de chronische-pijn patiënt.
Doelen:
- op voor de patiënt begrijpelijke wijze overbrengen van complexe materie zoals centrale sensitisatie
- cognitive change theory: mensen leren het beste wanneer hun limbische systeem wordt geprikkeld, zoals bij het gebruik van metaforen
- het verschaffen van neurobiologische uitleg m.b.v. metaforen optimaliseert de kans op staken van de zoektocht naar somatische oplossingen
- metaforische uitleg heeft evidence-based therapeutisch effect op pijnintensiteit, ervaren beperkingen en medicatiegebruik
Lezing professor B. van Houdenhove (hoogleraar psychiatrie), 18.45 - 19.30 uur:
Fibromyalgie en chronische vermoeidheid; een ‘ziektetheorie’
Inhoud: de centrale rol van stress als uitlokker en instandhouder van medisch onvoldoende verklaarde maar zeer invaliderende ‘ziektebeelden’.
Doelen:
- op niet-stigmatiserende wijze in consult met de SOLK-patiënt komen tot de kern
- overbrengen van kennis over de invloed van stress en overbelasting op het stress-respons systeem (pijnsysteem; energiehuishouding; emotionele huishouding; immuunsysteem)
- optimaliseren van de kans op staken van zoektocht naar somatische oplossing
- motiveren voor revalidatiegerichte benadering
- motiveren voor psychologische interventie indien deze geïndiceerd blijkt
Lezing drs. L. Speelman en drs. H. van der Esch (beiden psychotherapeut ECP), 19.50 - 20.50 uur:
De kracht van metaforen
Inhoud: het gebruik van metaforen en verhalende elementen in hulpverlening en coaching.
Doelen:
- het opdoen van kennis en ervaring m.b.t. toepassingsmogelijkheden van metaforen in consult met de (chronische-pijn) patiënt
- rapport versterkend
- diagnosticerend: interne / externe locus of control, veranderbereidheid en -vermogen
- explorerend/openleggend
- rescripting van vastgeroeste cognitieve patronen