![]() |
Vrijwel elke arts geeft regelmatig onderwijs of nascholing: op de werkvloer aan coassistenten of (h)aios, in kleine groepen tijdens cursorisch onderwijs of bedside teaching, of voor grote groepen bij nascholing of op congressen. In tegenstelling tot wat veel artsen denken worden goede docenten niet geboren, maar gemaakt. De kennis en vaardigheden die nodig zijn om effectief onderwijs of nascholing te geven kunnen dus worden geleerd. Deze zijn gebaseerd op een aanzienlijke hoeveelheid onderwijskundige literatuur.
In deze interactieve workshop leert u de principes van effectief nascholen kennen en toepassen. Na deze workshop kunt u uw nascholing aan (huis)artsen en andere collega's effectiever, leuker, en attractiever vormgeven, en zal uw nascholing meer effect sorteren. De tips die u krijgt aangereikt kunt u ook gebruiken bij uw dagelijks onderwijs aan coassistenten en (h)aios, en voor uw bijdragen aan het onderwijsvenster van de coassistenten, het cursorisch onderwijs van de (h)aios, en bij uw lezingen en praatjes voor grote groepen.
De workshop wordt gegeven door dr Peter Boendermaker, programmaleider van het Teach the Teacher programma in de OOR Noord-Oost Nederland en prof.dr. Paul Brand, kinderarts in Isala en hoogleraar klinisch onderwijs in het UMCG.
Werkvorm en leerdoelen
Interactieve workshop waarin de principes van het leren van volwassenen worden gebruikt om 10 tips voor het geven van effectieve nascholing te illustreren.
Na afloop van de workshop