De training "Ïnhoudelijk Leiderschap in de GRZ" reikt specialisten ouderengeneeskunde handvatten en instrumenten aan om- naast hun medisch inhoudelijke taak- hun rol als inhoudelijk leider van het GRZ team beter te vervullen. Vanuit een persoonlijke visie, draagvlak creeren en leidinggeven aan de gewenste samenwerking.
De training omvat 6 dagen. Een lesdag duurt 8 uur waarvan er 6 netto lesuren zijn.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- De rol van de SO als leider van het interdisciplinair team.
- Leerdoel: Iedere deelnemer kan het beroepsprofiel van Verenso uitleggen en dat profiel vertalen naar aandachtspunten voor de persoonlijke situatie.
- Management rollen en zelftest.
- Met behulp van een zelfevaluatietest heeft iedere deelnemer inzicht in zijn eigen invulling van de diverse leiderschapsrollen.
- Iedere deelnemer kan kritische succesfactoren bepalen voor het invullen van een leiderschapsrol in het team .
- Strategie en visie “Hoe richt ik mijn team in zijn omgeving”
- Iedere deelnemer kent het strategie-ontwikkeltraject. De interne en externe analyse en de rol van de diverse stakeholders zijn bekend.
- De deelnemers hebben kennis van het strategisch beleidsplan van de eigen organisatie en kunnen dit vertalen in een plan voor het GRZ-team.
- Analyse van het eigen GRZ team.
- Leerdoel: Met behulp van diverse analyse-instrumenten hebben de deelnemers inzicht in de sterke en zwakke punten van hun team.
- (Inhoudelijk) Leidinggeven aan teams.
- Leerdoel: De deelnemers hebben kennis genomen van implementatiestrategieën en geleerd hoe ze kennis van richtlijnen, en nieuwe evidence, in het team kunnen brengen.
- Teamcommunicatie en het verloop van de teamvergadering.
- De deelnemers kunnen methodisch handelen om vanuit een analyse tot SMART behandeldoelen en evidence based interventies te komen.
- De deelnemers kunnen kiezen welke meetinstrumenten in de GRZ behandeling gebruikt worden.
- De deelnemers kunnen hun eigen teamvergadering analyseren waarbij de rol en taken van de SO zijn besproken.
- Leidinggeven aan professionals
- Leerdoel: De deelnemers kennen de principes van situationeel leidinggeven en kunnen de hierbij passende vaardigheden toepassen in de casuïstiek.
- Van plan naar actie: verandermanagement in de praktijk.
- Leerdoel: De deelnemers kunnen de theorie van De Caluwe over verandermanagement toepassen in een persoonlijk (team)verbeterplan voor de toekomst.