MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Meerdaags
organisatie
WDH Deventer
kosten
basistarief
€ 475
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Algemeen & overig, Communicatietechniek, Management
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
6
punten
locatie
Hotel Pension van der Werff
Reeweg 2
9166 PX Schiermonnikoog
☎ +3151 9531 203
overig
30
Sep
2015
KIP-Cursus 2015
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Algemeen & overig', 'Communicatietechniek' of 'Management'
Van aanbieder:
WDH Deventer
In de omgeving:
Schiermonnikoog

De KIP-commissie organiseert dit jaar voor de zevende keer de ‘Kiek-In-de-Pot’-cursus voor huisartsen en specialisten uit Deventer e.o.

Doel is informatie over en het uitwisselen van ervaringen rond onderwerpen die belangrijk zijn voor de dagelijkse praktijk van huisartsen en specialisten, en het op een aantrekkelijke, inspirerende en ontspannen manier met elkaar kennismaken. Dit alles om de kwaliteit van de gezondheidszorg in onze regio te verbeteren.
Het wetenschappelijk programma is dit jaar gericht op het omgaan met lastige vraagstukken in de dagelijkse praktijk. Menno de Bree, filosoof en ethicus leert de deelnemers kritisch denken en spreken. Ook oefenen de aanwezigen het omgaan met kritiek en klachten onder leiding van ervaren trainers. De aanwezige acteurs maken dit nèt echt.

Workshop Denken
We denken dat we kunnen denken – maar vaak is dat niet, of niet het geheel het geval. Maar slechts zelden besteden we expliciet aandacht aan de structuur, de opbouw van ons denkwerk: kloppen de premissen, volgen de conclusies dwingend uit de premissen, wat betekenen de concepten die we gebruiken, welke tegenargumenten snijden hout?

Aangezien het medisch handelen op allerlei fronten (arts-patiënt contact, intercollegiaal overleg, ebm, onderzoek, om er maar een paar te noemen) argumentatief van aard is, en om dat goed argumenteren een vaardigheid is die geoefend moet worden, besteden we in deze module aandacht aan de edele kunst van het kritisch denken. Klinkt misschien saai, is in praktijk erg leuk. En nuttig. Onmisbaar in elk zorgkwaliteitsverbeterproject.

Leerdoelen:

  • Achtergronden en rationale van ‘kritisch denken’
  • Relevantie voor discussie kwaliteit van zorg, voor de praktijk van consultvoering, intercollegiaal overleg en visievorming.
  • Leren hanteren basisbegrippen kritisch denken (diverse argumentatievormen, opbouw van argumentaties, kenmerken van morele argumentatie)
  • Oefenen in opbouwen en toetsen van eigen en andermans argumentaties
  • Meningsverschillen in een logische vorm kunnen reconstrueren
  • Nadenken over de ethiek van consensus.

Workshop‘Spreken’
Het denken zoals we bij ‘denken’ geoefend hebben, komt in de praktijk in die vorm vrijwel nooit voor – al is het maar omdat rust en concentratie vaak ontbreken. Daarnaast wordt er in de praktijk vaak samen gedacht (in allerlei overlegvormen), en spelen naast waarheid vaak ook nog allerlei machtsbelangen. Ook de menselijke psyche speelt een belangrijk rol. Als het gaat om het overtuigen van iemand anders om een bepaald standpunt te overwegen of zelfs over te nemen (dat doen we de hele dag: patiënt compliance, samenwerken), dan is naast de logos, de inhoudelijke kwaliteit van de argumentatie, ook nog de pathos en ethos van belang – de mate waarin je je gehoor weet te raken en de mate waarin je gehoor je vertrouwt. Je kunt daardoor gelijk hebben zonder het te krijgen, en je kunt gelijk krijgen zonder het te hebben. Als arts is het daarom van belang om deze drie niveaus te kunnen onderscheiden: om ze zelf toe te passen in de praktijk, en om te weten op welke manier patiënten of collega’s je proberen te overtuigen.

Leerdoelen:

  • Achtergronden van Aristoteliaanse opvatting van retorica
  • Relevantie voor consultvoering en praktijkvoering: hoe proberen patiënten en collega’s gelijk te krijgen? Hoe dit te herkennen en zo mogelijk te pareren?
  • Het gebruik van tegenstand en frictie om tot gezamenlijke besluitvorming te komen (van debat naar dialoog)
  • Het gebruiken van een debat om een zo volledig mogelijk overzicht te krijgen van mogelijke visies op een bepaald professioneel vraagstuk
  • Oefenen van retorische basisvaardigheden in een debatsituatie
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!