![]() |
Uit de evaluatie van de vorige nascholing (2014) van de leden van Travel Doctor blijkt er behoefte te zijn aan de volgende onderwerpen:
1. Uitgewerkte casuïstiek over reizigersgeneeskunde met de behoefte aan interactie. Vandaar dat er een casuïstiek quiz is gemaakt. De deelnemers kunnen met een stemkast hun optie kiezen. Vervolgens verschijnt het goede antwoord, waarna er gelegenheid is om te discussiëren over deze casus. De casuïstiek die gebruikt wordt geeft een reëel beeld van de problematiek die de huisarts ervaart die zich bezig houdt met reizigersadvisering. Bij de totstandkoming van de casuïstiek is het LCR protocol gevolgd. De casuïstiek wordt afgewisseld met andere onderwerpen die van belang zijn bij reizigersgeneeskunde (malaria, dengue, etc). Doel is dat de huisarts die zich met reizigersadvisering bezig houdt goede kennis krijgt van de LCR protocollen, daar ook goed mee kan werken. De huisarts weet na afloop de "bijzondere" reiziger te herkennen, waarbij een specifiek beleid gevolgd moet worden, conform de LCR.
2. Uit de evaluatie van de vorige scholing bleek ook een behoefte te bestaan om stil te staan bij het onderwerp motivatie van patiënten. Je kunt als arts de mensen nog zo goed voorlichten en een goed reisadvies geven, maar hoe zorg je er nu voor dat mensen het gegeven advies ook daadwerkelijk opvolgen? Het tweede gedeelte van de nascholing gaat over dit onderwerp. Hierbij worden door een communicatie adviseur handvatten aangereikt, die de arts helpt om ervoor te zorgen dat patiënten adviezen ook opvolgen. Doel is dat artsen na afloop beter in staat zijn om hun patiënten zodanig te motiveren dat deze het gegeven advies ook daadwerkelijk opvolgen.