![]() |
Aan de hand van een PowerPoint presentatie krijgen de deelnemers een helder beeld van de theorie van Motivationeel Interviewen. Tijdens de presentatie is er voor de deelnemers voldoende ruimte voor het stellen van vragen.
Na de presentatie voeren de aanwezige trainingsacteur en de trainer een demonstratie gesprek waarbij de deelnemers uitgenodigd worden achteraf hun commentaar leveren in het kader van Motiverend Interviewen. Vervolgens zal het demonstratie gesprek herhaald worden nu met volledige regie input door alle deelnemers. Ze gaan tekstueel letterlijk aangeven hoe in deze situatie met behulp van Motiverend Interviewen gecommuniceerd kan worden en zien direct de toepasselijke of ontoepasselijke effecten daarvan terug. Hierdoor ontstaat vrij snel een helder beeld van het gebruik van de theorie in de praktijk.
Na deze oefening wordt er geoefend met door de deelnemers ingebrachte eigen casuïstiek.
De trainingsacteur is de patiënt. Voorafgaand aan de uitvoering van het oefengesprek is er een korte uitwisseling tussen deelnemer/ster en acteur over gewenste leerdoelstellingen en welk gedrag van de acteur daarbij gevraagd wordt.
Tijdens deze oefeningen is er altijd gelegenheid om het gesprek te onderbreken voor evaluatie, suggesties etc. Het initiatief voor de onderbreking kan liggen bij de deelnemer aan het oefengesprek, de trainer, de acteur of de overige deelnemers. Ook is het mogelijk om het gesprek voort te zetten met een andere deelnemer.
Na afloop van de training: (leerdoelen)