![]() |
De waarde van contact en communicatie in de voorlaatste fase
Als geconstateerd wordt dat iemands ziekte ongeneeslijk is verandert het leven compleet. Zowel voor de patiënt als voor diens directe omgeving zoals partner en kinderen. Het onder ogen zien van een naderend levenseinde en tegelijkertijd het leven zo optimaal mogelijk leven zijn de grote opdrachten waar mensen zich voor gesteld zien. Ook voor zorgverleners verandert de insteek. Waar artsen, verpleegkundigen en andere zorgverleners in basis gericht zijn op genezing wordt na de uitspraak u bent ongeneeslijk ziek andere wensen en behoeften van de patiënt en diens naasten leidend. Hoe weet je wat die wensen en behoeften zijn?
Dit stelt andere eisen aan de zorgverleners. Wat gebeurt er eigenlijk in het leven van een patiënt als de voorlaatste fase aanbreekt? Wat doet dit met de partner, die vaak in toenemende mate belast wordt? En hoe help je kinderen met zoiets ingrijpends als een ouder die gaat sterven, om te gaan. De zorgverleners die met de patiënt en zijn naasten te maken hebben zijn ook in deze fase van groot belang. Iedereen doet zijn best en toch gaat het soms mis.
Contact en communicatie spelen daarbij een grote rol. Communicatie helpt elkaar te begrijpen en maakt daarbij duidelijk wat je voor elkaar kunt betekenen. Elkaar begrijpen en ondersteunen is in deze fase van groot belang. Hoe doe je dat? Hoe blijf je in contact?
Tijdens deze dag wordt vanuit diverse invalshoeken belicht wat er gebeurt als de voorlaatste fase aanbreekt en hoe u als zorgverlener hierin van toegevoegde waarde kan zijn. De opzet is dusdanig dat er volop ruimte is voor interactie en leren van elkaar. Na afloop van deze dag heeft u praktische handvatten meegekregen hoe u patiënt, partner en kinderen in deze fase naast medische zorg ook contactueel en communicatief kunt ondersteunen.