![]() |
In de regio Zuidwest Nederland wordt een onderzoek uitgevoerd waarbij een systematische medicatiebeoordeling wordt uitgevoerd bij vijftig 35-plussers met een verstandelijke beperking, die vijf of meer medicijnen gebruiken. Hierbij wordt de samenwerking van de huisarts en de apotheker uitgebreid met een Arts voor Verstandelijk Gehandicapten (AVG). Verder wordt het gesprek met de patiënt uitgebreid met zijn begeleider en eventueel een wettelijk vertegenwoordiger.
Veel huisartsen en apothekers voeren momenteel medicatiebeoordelingen uit bij hun oudere patiënten en zijn overtuigd van het belang hiervan. Toch passen zij de richtlijn meestal nog niet toe bij hun patiënten met een verstandelijke beperking. Dit komt omdat zij meestal maar weinig van deze patiënten in hun praktijk hebben, het veel tijd kost die niet door alle verzekeraars vergoed wordt en zij zich vaak onvoldoende deskundig voelen bij de speciale medicijnen die deze mensen gebruiken.
Medicatiebeoordeling is een systematische beoordeling van het geneesmiddelgebruik van een individuele patiënt door arts, apotheker en patiënt op basis van een periodieke gestructureerde, kritische evaluatie van de medische, farmacotherapeutische en gebruiksinformatie. Het doel van de medicatiebeoordeling is een op elkaar afgestemde en zo effectief en veilig mogelijke farmacotherapeutische behandeling op basis van de wensen, behoeften en ervaringen van de patiënt. Een medicatiebeoordeling uitvoeren bij mensen met een verstandelijke beperking is gecompliceerder doordat de farmaceutische anamnese met de patiënt moeilijker is en de farmacotherapie vaak ook complex is
Deze nascholingsdag moet er voor zorgen dat alle deelnemers aan het onderzoek zich competent voelen om de medicatiebeoordelingen in deze doelgroep goed uit te kunnen voeren.
Verbetering van de kennis en/of vaardigheden met betrekking tot:
Leren kennen van collega-zorgverleners waarmee zal worden samengewerkt.
Het zich bewust worden de competenties van collega-zorgverleners ten aanzien van de zorg voor mensen met een verstandelijke beperking.
Het bekend worden met het onderzoek en wat er van deelnemers wordt verwacht bij de uitvoering ervan.