![]() |
Zowel patiënten als studenten in het AMC zijn van diverse etnische en culturele herkomst. Dit leidt soms tot uitdagingen in het onderwijs. Een voorbeeld is: Hoe leert u studenten met dilemma’s om te gaan die voort kunnen vloeien uit verschillen in culturele opvattingen over ziekte en verwachtingen van de zorg, zoals over rouw, pijnbeleving, man/vrouwverschillen, etiquette? Een ander voorbeeld: Hoe kunt u omgaan met culturele en religieuze verschillen in normen en waarden bij verschillende groepen studenten, bijvoorbeeld m.b.t. lichamelijkheid en het lichamelijk onderzoek? Om docenten van het AMC te ondersteunen bij het omgaan met deze uitdagingen is er een training ontwikkeld.
Deze training is bedoeld voor docenten van het AMC (tutoren Kleinschalig Klinisch Lijn Onderwijs, maar andere docenten zijn ook welkom). De training komt voort uit C2ME, “Culturally Competent in Medical Education”, een Europees project dat zich richt op het ondersteunen van docenten in het medisch onderwijs bij het omgaan met culturele en etnische diversiteit in het medisch onderwijs. De training is gebaseerd op een needs assessment onder docenten in het AMC. Uit deze needs assessment kwamen o. a. de volgende leerbehoeften aan onderwijs naar voren: Kennis van invloed van cultuur op gezondheid/verwachtingen t.a.v. zorg en vaardigheden om met etnische en religieuze diversiteit van studenten om te gaan. In de training zal dieper op deze onderwerpen in worden gegaan.
Het doel van de training is het (a) vergroten van kennis over de rol van cultuur in gezondheid; (b) vergroten van vaardigheden in de omgang met culturele en religieuze diversiteit van studenten. Na afloop van de training heeft de cursist: