![]() |
Als centraal thema hebben we gekozen voor competentie leren.
De moderne arts heeft niet alleen veel kennis, maar beschikt ook over medische vaardigheden en weet wanneer en op welke manier hij deze moet inzetten. Daarbij kent de arts zijn grenzen en weet wanneer hij de hulp van collega’s en of andere disciplines moet inroepen, zonder de verantwoordelijkheid voor de patiënt van zich af te schuiven. Daarvoor moet hij o.a. goed communiceren, zijn werk goed organiseren en goed kunnen samenwerken. Hij moet beslissingen kunnen én durven nemen en zich hierover kunnen verantwoorden op basis van recente wetenschappelijke en maatschappelijke ontwikkelingen. In deze snel veranderende wereld zal een arts zich moeten blijven ontwikkelen, óók na het afronden van zijn studie.
Het is voor ons als opleiders een uitdaging om studenten deze vaardigheden bij te brengen in de context van het coschap, waar zij ook de vakspecifieke kennis en vaardigheden zullen moeten leren. Op welke manier kunnen we studenten het beste op hun toekomst voorbereiden, hoe leren we hen die vaardigheden het beste aan, en hoe toetsen we aan het eind of zij voldoende zijn toegerust om ze zelfstandig verder te laten ontwikkelen? Wat verwachten wij eigenlijk van studenten, in hoeverre willen we dat zij zèlf het initiatief nemen en de regie voeren over hun eigen ontwikkeling? Hoe kunnen wij dat proces stimuleren?
Over een aantal van deze vragen zullen we in de dialoogsessies in discussie gaan, na de openingslezing van Joris Berkhout, MD, promovendus aan het AMC die onderzoek doet naar self-regulated learning in de coschappen. Deelnemers kunnen kiezen uit de navolgende sessies:
De middag wordt afgesloten met een paneldiscussie, geleid door studenten zelf.