Een van de competenties die een opleider moet bezitten is het kunnen voeren van de diverse verplichte gesprekken in het kader van de opleiding van de aios. Het voeren van deze gesprekken leidt er in de praktijk vaak toe dat de opleider de aios zegt hoe het moet in plaats van het coachen van de aios op hun (persoonlijke) leerdoelen en competenties.
Deze workshop heeft een sterk doe-gehalte: actief, zelf ervarend leren staat centraal.
De volgende onderwerpen komen aan bod:
- Begeleider of beoordelaar? Welke petten draagt u als opleider en wanneer doet u wat met welke pet op? Veel opleiders (maar ook aios) halen beoordelen en coachen door elkaar. We maken helder wat coachen is en wat het verschil met beoordelen is, wanneer u welke techniek kunt inzetten en met welk resultaat. Daarmee kunt u het spanningsveld verminderen tussen willen begeleiden en moeten beoordelen.
- Van reactief handelen naar proactief coachen: hoe kan coaching behulpzaam zijn bij verschillende typen aios, passend bij de fase van hun opleiding? Hierin maken we verschil tussen instrueren, adviseren, motiveren en delegeren.
- Succesfactoren in coachen: de meetlat, interventiemodel en ijsberg.
- Voeren van een competentiegericht leergesprek met behulp van de STAR(R)-methodiek.