![]() |
Telefonische consultatie is een vak apart. Door de telefoon de juiste toon en ingang vinden, de juiste informatie verzamelen en een passend advies geven is moeilijk. Soms loopt het gesprek soepel maar niet altijd. De consulent wil op basis van alle relevante informatie een gedegen advies geven, de consultvrager wil misschien alleen een kort antwoord. Verwachtingen van de consultvrager en de filosofie van waaruit consulenten advies willen geven moeten dus met elkaar in overeenstemming worden gebracht. Belangrijk hierbij is de eigen interpretatie te toetsen aan de interpretatie van de consultvrager. De technieken van een explorerend gesprek vormen de gereedschappen die de consulent kan gebruiken om het telefonische consult uit te voeren.
Daarnaast is van belang de consultvraag te kunnen plaatsen in het krachtenveld waarin consultvrager, patient en naasten zich in de strijd tegen de ziekte bevinden. De consulent kan de consultvrager helpen zich hiervan bewust te zijn en zich niet te laten meeslepen door de druk die vanuit dit krachtenveld kan bestaan.
Omdat u beginnend palliatief consulent bij IKNL bent, krijgt u een training consultatievaardigheden aangeboden. Tijdens de startmodule krijgt u aan de hand van een aantal casus uit de praktijk handvatten die u helpen bij exploratie van de consultvraag.
Doel van de training is de consulent in staat te stellen op effectieve wijze de consultvragen via de telefoon te exploreren.
De consulent: