De cursus is opgebouwd vanuit de leercyclus en bestaat uit vier onderdelen die elkaar steeds afwisselen:
- zelfstudie Voorafgaand of na een trainingsbijeenkomst kunt u zich steeds verdiepen in relevante kennis. We gebruiken als verplichte literatuur het basisboek Kallenberg, A.J, L. van der Grijpaarde, A. ter Braak en G. Baars (2014) Leren (en) doceren in het hoger onderwijs. Boom/Lemma, isbn 978-94-6236-417-2 Het boek bevat daarnaast handige checklists en observatieformulieren.
- training in een groep (blok 1, 2 en 3)Deze trainingen vinden plaats in de Scola Medica (3 x 1½ dag verspreid over de tijd). Wij reiken je kennis, inzichten en vaardigheden aan in een interactief programma. Er wordt afwisselend gewerkt in een groep van 15 deelnemers en in een subgroep van 7 of 8 deelnemers.
- oefenen op de afdeling Na de training ga je in je eigen onderwijspraktijk aan de slag om het geleerde in praktijk te brengen. Dit doe je aan de hand van opdrachten en je eigen leerdoelen (je iop: individueel opleidings plan). Feedback ontvang je van een collega of je mentor op jouw afdeling.
- individuele begeleiding. Eén van de trainers is jouw persoonlijke begeleider. Hij/zij volgt het leerproces over de hele cursus. Het gesprek wordt gevoerd aan de hand van de opdrachten en je iop.
Deze pijlers samen vormen een geheel waarin de didactische principes van het onderwijs in de Huisartsopleiding terug te vinden zijn. Het leren vindt plaats door, op basis van nieuwe kennis, te oefenen, feedback te ontvangen en met vernieuwde inzichten de praktijk in te gaan. Je hoort veel van je collega’s van de andere opleidingen, je ontvangt en geeft elkaar feedback.
De cursus richt zich op de competenties van de beginnende docent. Het gaat om het voorbereiden van het onderwijs:
- je leert een bijeenkomst voor te bereiden waarin de inhoud wordt versterkt door een relevante keuze van doelen, werkvormen, materialen en praktijkopdrachten;
- je leert over de opbouw van de terugkomdag;
- je leert over de afstemming van het leren in de (huisarts)praktijk en de terugkomdag.
Het gaat om het begeleiden van leren van aios, individueel en in een groep:
- je leert verschillen in leerstijlen herkennen;
- je neemt kennis van en oefent met verschillende methoden van begeleiden;
- je oefent met het opstellen van een iop en het voeren van een individueel voortgangsgesprek;
- je begrijpt meer van het nut en noodzaak van toetsen;
- je weet een positief en actief leerklimaat in een groep te stimuleren.