![]() |
C.J. in ’t Veld, huisarts, Huisartsinstituut ErasmusMC
Interactieve presentatie aspecten van palliatieve zorg in twee bijeenkomsten van 3 uur.
Bijeenkomst 1:
• Sterfbed: de deelnemer staat stil bij het eigen sterven en overdenkt de gegevens over de uiteindelijke plek waar mensen overlijden
• De wereld draait door…: de deelnemer maakt kennis met en reflecteert over de maatschappelijke veranderingen m.b.t. thuiszorg, verzorgingshuizen, opleidingsniveau medewerkers in de zorg voor mensen in de laatste fase van het bestaan
Geneeskunde:
• STED: de deelnemer neemt kennis van de KNMG-richtlijn over de rol van (huis)artsen bij de zorg voor patienten die stoppen met eten en drinken
• pijnbestrijding, doorbraakpijn: de deelnemer repeteert de handelwijze bij pijnbestrijding en maakt kennis met nieuwe toedieningsvormen van bestaande medicatie
• CIED’s, ileus, ALS: de deelnemer leert anticiperen op het levenseinde bij mensen met cardiac implantable electronic devices, en neemt kennis van de mogelijkheden bij de ontwikkeling van een ileus in het laatste stadium van de ziekte en bij de manier waarop mensen met ALS knnen worden begeleid
• hypercalciaemie: de deelnemer neemt opnieuw kennis van het voorkomen, de diagnostiek en de behandeling van hypercalciaemie
• palliatieve sedatie: de deelnemer neemt kennis van en discussieert over mogelijke dilemma’s voorafgaand aan of tijdens palliatieve sedatie
Bijeenkomst 2:
Geneeskunst:
• Mar adentro: de deelnemer structureert aan de hand van het bekijken van de speelfilm Mar adentro de toetscriteria voor het uitvoeren van euthanasia (de film wordt buiten het programma getoond)
• Storm in euthanasieland: de deelnemer krijgt informatie over en formuleert aan de hand daarvan en aan de hand van de groepsdiscussie een standpunt over de maatschappelijke veranderingen t.a.v. euthanasia en hulp bij zelfdoding bij dementie, psychiatrische problematiek en voltooid leven
• Ars moriendi: de deelnemer maak kennis met de middeleeuwse stervenskunst en de ruimte die door het stellen van de juiste vragen wordt geschapen voor verdieping van het gesprek over doodgaan en de wijze waarop.
• Fysiologie van het sterven. Sterven is een process, de deelnemer neemt kennis van overlijden, het process van het sterven