MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
Dagdeel
organisatie
Koninklijke Kentalis
kosten
basistarief
Gratis
extra prijsinformatie
informatie
gebied:
Somatiek
categorie(ën):
Algemeen & overig
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
3
punten
locatie
Conference Venue de Oosterpoort
Trompsingel 27
9724 DA Groningen
☎ +3150 3680 368
overig
29
Jan
2015
Symposium - Als horen, praten of communiceren niet vanzelf gaat.
Deze bijeenkomst is reeds geweest
Wilt u toekomstige nascholingen vinden:
Op het gebied van:
'Algemeen & overig'
Van aanbieder:
Koninklijke Kentalis
In de omgeving:
Groningen

Het symposium is gericht op verschillende onderdelen welke gerelateerd zijn aan het onderwerp: Taal Ontwikkeling Stoornissen (TOS).

Titel plenaire lezing:
Taalontwikkelingsstoornissen (TOS): vroegtijdige signalering en onderkenning
Door Annelies van der Meulen, klinisch linguïst, Kentalis (Vroegbehandeling),

  • Nynke van den Bergh, klinisch linguïst Kentalis Audiologisch Centrum te Groningen en een ouder als ervaringsdeskundige. In deze plenaire lezing met praktische voorbeelden en videofragmenten krijgt u uitleg over het begrip ‘taalontwikkelingsstoornis (TOS)’. Wat is het en wat betekent het om TOS te hebben. De mogelijke gevolgen van TOS worden besproken voor verschillende levensfasen. Ook ontdekt u waarom vroegtijdige onderkenning zo belangrijk is. Waar kunt u als verwijzer op letten en wat zijn belangrijke signalen?

Titel lezing: Neonatale gehoorscreening

Door: Jeroen Sol, klinisch fysicus – audioloog - Kentalis Audiologisch Centrum te Groningen

  • Audioloog Jeroen Sol geeft eerst uitleg over de opzet van de neonatale gehoorscreening en diagnostische onderzoeken die volgen na een onvoldoende screening aan één of beide oren. Daarna gaat hij in op vragen als: Wie worden er opgespoord? Wat is het aandeel een-origheid en zitten er kinderen met een CMV-infectie bij? Op welke leeftijd krijgen slechthorende neonaten gemiddeld een hoortoestel? Welke valkuilen bestaan er?

Titel lezing: Taal in het brein van kinderen met een taalontwikkelingsstoornis
Door: Nina Davids, senior onderzoeker Kentalis Academie

  • Kinderen met een taalontwikkelingsstoornis (TOS) hebben moeite met praten of het begrijpen van taal. TOS is een complexe stoornis waar nog lang niet alles over bekend is. Wij hebben onderzocht hoe taal verwerkt wordt in het brein van jonge kinderen met TOS. Dit hebben we gedaan met behulp van EEG, de kinderen luisterden naar zinnen en woorden terwijl hun hersenactiviteit gemeten werd.” Nina Davids presenteert de uitkomsten van het onderzoek en legt uit wat EEG-onderzoek kan bieden. Het onderzoek is een voorbeeld van hoe Kentalis vanuit verschillende invalshoeken inzicht probeert te krijgen in een complexe stoornis als TOS.

Titel lezing: Taalwetenschap, taalstoornissen en meertaligheid
Door: Jan de Jong, universitair docent, Universiteit van Amsterdam

  • Ik zal in mijn bijdrage de problematiek van diagnostiek bij tweetalige kinderen bespreken. Die is niet eenvoudig en de obstakels in de diagnose komen aan de orde. Taalstoornissen komen even vaak voor bij meertalige kinderen als bij eentalige kinderen. Om dat duidelijk te maken, zal ik de aard van de taalproblemen illustreren. Een andere vraag is of meertaligheid nadelig is voor een kind met een taalstoornis. De wetenschappelijke evidentie licht ik daarover toe. Er is ruimte voor inbreng van de deelnemers: vragen over de problematiek en eigen ervaringen met het bepalen van een taalstoornis bij meertalige kinderen zijn welkom.”

Titel lezing: Executieve functies: onderzoek en interventies
Door: Daan Hermans, senior onderzoeker Kentalis Academie

  • Executieve functies zijn de hogere controlefuncties van de hersenen die mensen in staat stellen om beheerst, planmatig en sociaal aanvaardbaar gedrag te laten zien. We komen de term de laatste jaren steeds vaker tegen, ook binnen Kentalis. En dat heeft een goede reden: veel kinderen met een taalontwikkelingsstoornis en veel dove en slechthorende kinderen vertonen problemen op dit domein. Hierdoor hebben ze bijvoorbeeld meer moeite om geconcentreerd en zelfstandig te werken in de klas. Het is dus belangrijk om het executief functioneren van kinderen mee te nemen in de zorg en het onderwijs aan deze kinderen.” U krijgt informatie over recente wetenschappelijke onderzoeken naar executieve functies bij dove en slechthorende kinderen en kinderen met een taalontwikkelingsstoornis. Ook leert u hoe u kinderen helpt die problemen hebben op dit gebied.
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!