![]() |
In deze module leert u de kwaliteit van zorg ook vanuit het perspectief van de patiënt te bekijken. U weet patiëntervaringen in kaart te brengen en kunt problemen met patiëntgerichtheid in de zorg identificeren, analyseren en hiervoor verbetervoorstellen ontwikkelen.
Daarnaast leert u strategieën om patiënten bij kwaliteitsverbetering te betrekken. U doorziet de belemmeringen voor patiëntenparticipatie en kent de juridische kaders. U bent in staat shared decision making in uw werkpraktijk toe te passen en weet daarbij risico’s op begrijpelijke wijze te communiceren. U kent de mogelijkheden om het zelfmanagement van patiënten te ondersteunen. Aan het einde van deze module heeft u concrete instrumenten om de patiëntgerichtheid en de patiëntenparticipatie binnen uw instelling te verhogen.
Thema’s zijn (het meten van) patiënt-ervaringen en tevredenheid, patiëntenparticipatie in kwaliteitsverbetering, en individuele patiëntenparticipatie (gedeelde besluitvorming en zelfmanagement). De dagen bestaan o.a. uit theorie, groepsopdrachten en rollenspellen.
De cursus vergt ca. 4 uur voorbereiding, bestaande uit het lezen van literatuur en het uitvoeren van enkele opdrachten op de eigen werkplek.
Algemeen leerdoel
Leren kwaliteit van zorg vanuit perspectief van de patient te analyseren en voorstellen voor verbetering te ontwikkelen.