![]() |
Ook in 2015 organiseert PAO Heyendael een serie nascholingen over jeugdgezondheidszorg. Ook voor dit jaar kunnen wij u, dankzij uw feedback, een gevarieerd en boeiend programma aanbieden.
We kijken naar de effectiviteit van therapieën. In een sandwich formule worden enerzijds de principes van Evidence based medicine besproken en anderzijds de toepassing van deze principes op de effectiviteit van therapieën in de logopedie bekeken. Ook de toepassing in de praktijk is onderwerp van bespreking.
Dit laatste geldt zeker ook voor de Richtlijnen Huidaandoeningen voor JGZ waarin veel voorkomende huidaandoeningen, die in JGZ praktijk gezien worden, zijn opgenomen. Toch blijft in geneeskunde de klinische blik een essentieel onderdeel van de diagnostiek en de beslissingen die daaraan verbonden zijn. Dit geldt zeker voor een “kijkvak” als dermatologie. Wanneer kun je wachten met insturen en wanneer is het beter om direct door te verwijzen? De huid kan bijvoorbeeld veel vertellen over vaatmalformaties. Ook is er nieuws te melden over medicamenteuze en chirurgische behandelmethoden. Wat kun en moet je doen bij cosmetische huidbeschadigingen, overvloedige beharing, moedervlekken, tatoeages en een melanoom?
Kinderen met reumatische aandoeningen vormen gelukkig een beperkte groep, maar de impact van deze ziekten kan groot zijn en invaliderend. Hoe kunnen we deze kinderen optimaal helpen?
Houdingsklachten zijn een veel voorkomend probleem in de JGZ. Screening hierop is nodig, maar de vraag “hoe zie je alle leerlingen” blijft een punt van discussie.
Om een kind op de juiste plek te krijgen is samenwerking tussen de eerste, tweede en derde lijn noodzaak. Om de transitie vorm te geven zijn plannen gemaakt die in pilots zijn getoetst en geëvalueerd. Wat is ervan terecht gekomen en welke aanpassingen zijn er nodig om het geheel werkbaar te maken en te houden?
Ernstig zieke kinderen vergen adequaat handelen. U kunt ze tegenkomen in de praktijk en op de huisartsenpost. U kijkt deze kinderen goed na en moet dan de afweging maken: zelf behandelen of insturen? Vaak is er twijfel.
Kinderen van migranten en in allochtone gezinnen verdienen speciale aandacht. Soms reageren zij net even anders dan we gewend zijn. Met de film “Ik heb een dokter in Marokko” krijgen we een blik in de wereld van deze kinderen.
“Mag mijn kind sporten?” is een vraag welke wij regelmatig voorgelegd krijgen. Er zijn veel factoren die afgewogen moeten worden om op deze vraag een goed antwoord te geven.
Deze Avondcyclus richt zich primair op artsen werkzaam in de jeugdgezondheidszorg, huisartsen, artsen voor verstandelijk gehandicapten en verpleegkundig specialisten. Maar ook mensen met een andere professionele achtergrond zijn welkom.