In module D wordt het thema ‘Organiseren, samenwerken en professionaliteit behandeld. Het thema is opgedeeld in vijf kritische taken die de opleider zich eigen moet maken:
- Werken conform de regels van opleiden
- Opleidingsklimaat beïnvloeden
- Hanteren van conflichten: hanteert conflicten rond het leren en opleiden zodanig dat deze geen belemmering vormen voor het leren van de aios
- Leerzaam maken van eigen rolgedrag
- Blijven leren
In deze module komen voor het bekwaam worden in de taken met name de volgende competenties uit het ‘Competentieprofiel opleider’ (CHVG, 2008) aan bod:
- Is rolmodel voor de verschillende competenties uit het competentieprofiel van de specialist
- Past samenwerkingsvaardigheden doelgericht toe
- Stemt eigen handelen af met andere betrokkenen bij ondersteuning aios
- Organiseert personeelsinzet, middelen en informatiestromen zodanig dat er efficiënt gewerkt en geleerd kan worden.
- Handelt volgens relevante wet- en regelgeving
- Creëert binnen zijn organisatie/praktijk draagvlak voor het opleiden van aios
- Beschouwt het opleiderschap als een wezenlijk aspect van de eigen professie
- Werkt systematisch en doelgericht aan verbetering van het eigen beroepsmatig functioneren
- Handelt conform geldende ethische gedrags- en omgangsregels
De competenties voor deze module zijn geoperationaliseerd in de vorm van leerdoelen bij de verschillende kritische taken (thema’s van de module). Diverse leerdoelen komen terug als prestatie-indicatoren voor de toetsing in het portfolio van de opleider.
De leerdoelen worden weergegeven bij de thema’s van elke cursusdag. De hoofdleerdoelen van module D zijn:
- U kent de regels van opleiden en past deze adequaat toe
- U hanteert samenwerkingsvaardigheden bewust in het belang van het opleidingsklimaat en leerproces van de aios
- U weet hoe de cultuur in zijn organisatie het leerklimaat beïnvloedt en gebruikt deze kennis om het leerklimaat en –proces te optimaliseren
- U onderkent de verschillende belangen en spanningsvelden binnen zijn organisatie en gebruikt deze kennis om te onderhandelen ten gunste van het opleidingsklimaat en leerproces van de aios.
- U hanteert conflicten ten aanzien van opleiden adequaat
- U maakt uw eigen rolgedrag leerzaam ten behoeve van leerproces van de aios
- U bent een professioneel opleider
- U heeft een actieve leerhouding en blijft zichzelf ontwikkelen als opleider