![]() |
1. Polyfarmacie bij kwetsbare ouderen door de apotheekhoudende huisarts.
Leerdoel: De deelnemer kan na afloop van deze workshop patienten selecteren die een hoog risico op negatieve effecten van geneesmiddelengebruik hebben en of een suboptimale farmacotherapeutische behandeling hebben. Tevens kunnen na afloop van de workshop de risico's benoemd worden die geassocieerd zijn met polyfarmacie, kan de deelnemer een protocol opstellen voor het uitvoeren van een farmacotherapeutische anamnese en kan hij/zij beredeneerd een mening geven over het al of niet continueren van medicatie voor een oudere patient met polyfarmacie
(attached: Multidisciplinaire Richtlijn Polyfarmacie Ouderen + Stappenplan medicatie)
Leerpunt: Opstellen praktijkverbeterplan voor beter beheer polyfarmacie voor ouderen
2. Praktijkmedewerker en nieuwe wetgeving
Leerdoel: De deelnemer is na afloop van deze inleiding op de hoogte van actuele wetgeving in de gezondheidszorg mn in een apotheekhoudende huisartspraktijk waar kennis van de wet Beroepen Individuele Gezondheidszorg en kennis van de Wet op Geneeskundige Behandelings Overeenkomst (WGBO) van meerwaarde is. Tevens zal de deelnemer geinformeerd worden over op stapel staande nieuwe wetgeving waarbij de rol van de familie als mantelzorger in de besluitvorming rond behandeling en zorg van de patient wordt toegelicht.
Leerpunt: Wetgeving en praktijk worden bij elkaar gebracht.
3. Triage in de huisartspraktijk & op de huisartsenpost
Leerdoel: Aan het einde van de workshop heeft de deelnemer kennis van een actuele stand van zaken van de voortgang van de Nederlandse Triage Standaard (NTS) en de op deze NTS gebaseerde NHG triagewijzer. Tevens kan de praktijkmedewerker deze NHG triagewijzer in de praktijk toepassen.
Na een plenaire inleiding zal aan de hand van casuistiek gewerkt worden in subgroepjes waarbij de NHG triagewijzer gebruikt wordt.
Leerpunt: Werken met NHG praktijkwijzer in een apotheekhoudende huisartspraktijk
4. Verbetering kwaliteit in de apotheekhoudende huisartspraktijk.
Leerdoel: De deelnemers zijn na het volgen van dit programma in staat om structureel te werken aan kwaliteitsverbetering in de apotheekhoudende huisartsenpraktijk. Middels een aantal workshops wordt structureel gewerkt aan diverse aspecten van kwaliteitsbeleid: het HET, het IK en het WIJ (zie attachment) Zowel vanuit diverse 'harde'kwaliteitseisen (kwaliteitswet zorginstellingen / NHG prakijkaccreditatie, als vanuit de scoop van het individu en vanuit het teambelang worden handreikingen gegeven hoe een optimale verbetering in de praktijk realiseerbaar is Bijgevoegd een aantal documenten ter onderbouwing van hetgeen gedoceerd wordt (Kernkwadranten, dubbelkwadranten, Belemmerende gedachten, Actief luisteren, Communicatietheorieen, Hogere kwaliteit huisartsopleiders H&W 9 - 2013).
Leerpunt: Werken met het HET, WIJ en IK model.
5. Plan Eigen Praktijk (PEP).
Leerdoel: Een separate inleiding die voorafgaande aan programma onderdeel 4 door bedrijfskundige Abrahamse wordt verzorgd: Deelnemers vertrekken aan het eind van de cursus met een praktisch uitvoerbaar plan voor een volgende stap in de kwaliteitsverhoging in de eigen apotheekhoudende huisartspraktijk. Schrijven van een praktijkverbeterplan op basis van hetgeen aangeleerd is tijdens de cursus (attached omschrijving workshop)
Leerpunt: Maken van een PEP.
6. Instructies inzake inhalatiemedicatie aan astma/COPD patienten in een apotheekhoudende huisartspraktijk.
Leerdoel: De praktijkmedewerker is na afloop van de workshop in staat om op een effectieve wijze advies te geven aan patienten met Astma/COPD.