Lezing door Prof. J. Vandenberghe met als titel: "Kwaliteitszorg in de GGZ: ideologie of wetenschap" van 15.45 uur tot 16.30 uur (tijdsduur van de lezing: 45 minuten)
Leerdoelen:
- Kritisch refelecteren over de verschillende opvattingen van kwaliteit
- Uitklaren van de achterliggende visies en waarden van vele gangbare begrippen, zoals kwaliteit en Evidence-Based Medicine
Lezing door Prof. Dr. J. Buitelaar met als titel:"Voor het kwaad geboren - over psychopathie bij jong en oud" van 16.30 uur tot 17.15 uur (tijdsduur van de lezing: 45 minuten)
Leerdoelen:
- Kennis nemen van de stand van zaken mbt callous-unemotioneel (CU) traits bij jongeren
- Aanwezigheid van CU traits zijn een prognotisch slecht teken bij jongeren met gedragsstoornissen
- CU traits komen vaker voor bij jongeren zonder gedragsstoornissen dan bij jongeren met gedragsstoornissen
- CU traits kunnen ook grote maatschappelijke waarde hebben.
Korte pauze (17.15 uur - 17.30 uur)
Lezing door Prof. Dr. A.J.J.M. Ruijssenaarsmet als titel "psychopathie tussen inhoud en beleid" van 17.30 uur tot 18.15 uur (tijdsduur van de lezing: 45 minuten)
Leerdoelen:
- De lezing biedt inzicht in de belangrijkste inhoudelijke achtergronden die in het proces van transitie sturend moeten blijven. Deze inzichten zijn van belang bij het nemen van beslissingen die in de praktijk actueel zijn ten aanzien van de inhoud, organisatie en samenwerking. Duidelijk wordt dat de praktijk geen speelbal moet zijnvan beleidsbeslissinge, maar dat de dagelijkse praktijk en het belang van de client het uitgangspunt zijn.
Lezing door Dr. F.C. Versonnen met als titel "De GGZ in tijden van verandering zal de mens in nood niet vergeten" van 18.15 uur tot 19.00 uur (tijdsduur van de lezing: 45 minuten)
Leerdoelen:
- Bewaken van individuele vraag naar zorg versus door de protocollen, richtlijnen en anderszins maatschappelijk geïnspireerde aanbod in de zorg
- Ontwikkelen van vaardigheden om hulpvragen ten gronde te onderzoeken en zo aan te sluiten bij de steeds toenemende, terechte personalisatie van de zorg, waarbij de valkuil bestaat dit exclusief binnen het biologisch psychiatrisch veld te situeren
- Voortschrijdende inzichten dienen onlosmakelijk verbonden te blijven met een analoog voortschrijdend ethisch besef en handelen in de hulpverleningsrelatie
- Het ethisch handelen zal de persoonlijke responsabiliteit, de keuzes en de omgangsstrategieën rondom het menselijk leed niet wegnemen.