![]() |
Het doel is de praktijkmedewerkers bewust te maken van het effect van screening en kortdurende interventies in de huisartspraktijk bij mensen met probleemdrinkgedrag.
Een gemiddelde huisartspraktijk heeft ongeveer 200 patiënten met problematisch alcoholgebruik. Een deel hiervan wordt door huisartsen vaak te laat herkend. Knelpunten bij de vroegsignalering liggen zowel bij de probleemdrinker als in het hulpaanbod. Op basis van belangrijke ervaren knelpunten is er voor ODHIN een aantal verbeterstrategieën ontwikkeld die bedoeld zijn om de huisarts(praktijk) te helpen om de zorg voor patiënten met problematisch alcoholgebruik te verbeteren.
Het doel van ODHIN is om te onderzoeken wat het effect van deze verbeterstrategieën is op de mate van screening en kortdurende interventies door professionals in de huisartspraktijk. Er worden 3 verbeterstrategieën, al of niet in combinatie, uitgetest: 1) Scholing en ondersteuning; 2) financiële vergoeding; 3) doorverwijzen naar e-health.
Onderhavige accreditatieaanvraag betreft de scholing en ondersteuning verbeterstrategie. Deze bestaat uit 2 verplichte bijeenkomsten van 2 uur met tussendoor een telefonisch ondersteuningsmoment (circa 10-30 minuten) door een gekwalificeerde trainer. Indien gewenst kunnen huisartsen kiezen om aan een derde scholingsbijeenkomst van 2 uur deel te nemen. Scholing zal worden gegeven in clusters van huisartspraktijken die bij elkaar in de buurt liggen. Tussen scholing en ondersteuningsmoment zit gemiddeld twee weken; de scholingcyclus wordt dus in een periode van circa 5 weken (tot 7 weken bij deelname aan derde scholing) doorlopen. De scholing richt zich op het verbeteren van kennis, attitudes en vaardigheden in het implementeren van screening en korte interventies tegen riskant en schadelijk alcohol gebruik en de daarbij ondervonden bevorderende en belemmerende factoren.