![]() |
Inleiding
Probleemgedrag komt regelmatig voor bij cliënten in de langdurige zorg. Denk bijv. aan claimend gedrag, agressie of apathie. Veel probleemgedrag is afhankelijk van de situatie, de persoonlijkheidskenmerken van de cliënt zelf en de mensen in de omgeving. In de instelling kunnen cliënten complexe problemen hebben en dat vraagt om samenwerking tussen verschillende disciplines bij het stellen van de diagnose, het opstellen van het zorg- en behandelplan en de evaluatie daarvan. Communicatie en afspraken over taken en verantwoordelijkheden is hierbij van belang.
Doel training
In deze training leert de medewerker aan de hand van een multidisciplinair stappenplan meer methodisch te kijken en te handelen wanneer deze geconfronteerd wordt met cliënten die probleemgedrag vertonen.
Duur
De training bestaat uit 4 sessies. Tussen de sessies zit enige tijd zodat het geleerde in de praktijk ten uitvoer gebracht kan worden. Daarnaast zal tussen sessie 1 en 2 en tussen sessie 2 en 3 ook informatie verzameld moeten worden die in de sessie gebruikt wordt.