Jaarlijkse bijeenkomst voor nieuwe mentoren van physician assistants (PA's) in opleiding bij de Hogeschool van Arnhem en Nijmegen (HAN). De PA opleiding wordt gefinancierddoor de Ministeries van VWS en OCW en één van de voorwaarden hiervoor is dat de betrokken mentoren geschoold worden in didactische basisvaardigheden, de inhoud van de opleiding en het vak PA, zodat ze optimaal hun studenten kunnen opleiden en begeleiden in de praktijk. De betreffende mentoren zijn allen arts dan wel medisch specialist. Het mentorenoverleg op 8 september 2014gaat vooraf aan het reguliere mentorenoverleg dat tweemaal per jaar georganiseerd wordt voor de voltallige mentorengroep (mentoren van 1e, 2e en 3e jaars studenten). Het overleg voor nieuwe mentoren wordt georganiseerd om de nieuwe mentoren voor aanvang van de opleiding te informeren over het rol van een PA, het curriculum en visie op opleiden. Daarnaast is het een mooie gelegenheid om kennis te maken met collega-mentoren.
Tijdens het mentorenoverleg van 8 september 2014 worden de onderstaande leerdoelen nagestreefd:
- De mentor kent de geschiedenis van de functie PA en de opleiding tot PA
- De mentor kent de positie van de PA in de medische zorg
- De mentor kent de argumenten in de totstandkoming van het PA-curriculum
- De mentor kan vorm geven aan zijn rol in het opleidingstraject van de PA in opleiding
- De mentor kent de inhoud van het curriculum en de structuur van de opleiding
- De mentor kent de beoordelingssystematiek binnenschools en buitenschools
- De mentor kent de juridische aspecten van de functie PA en de PA in opleiding
- De mentor kan een vertaling maken van de juridische aspecten van de functie PA en de PA in opleiding naar zijn eigen werkplek
- De mentor kent enkele tips en trics over het begeleiden van een student in opleiding
- De mentor kan deze tips en trics vertalen zijn eigen werksituatie
- De mentor kent de opbouw van de Teach the Teacher cursus
- De mentor kan inschatten of de Teach the Teacher cursus van meerwaarde is voor hem/haar
- De mentor kan een takenpakket bewerken tot een opleidingsplan
- De mentor kent de belangrijkste boodschappen van het mentorenoverleg van 8 september 2014
- De mentor kan deze boodschappen spiegelen aan zijn/haar eigen praktijk