Stemmings- , angst- en persoonlijkheidsstoornissen Angst- en stemmingsstoornissen behoren tot de meest voorkomende psychische stoornissen in Nederland. Persoonlijkheidsstoornissen zijn vaak een moeilijk onderwerp waarbij deze stoornissen relatief veel voorkomen maar vaak niet herkend worden. Deze ziektebeelden hebben allemaal erg veel gevolgen voor de kwaliteit van leven met forse sociaal-maatschappelijke gevolgen. Een depressieve stoornis is bijvoorbeeld ook veel voorkomend en is vaak langdurig en recidiverend. Tijdens deze nascholing zal de diagnostiek en behandeling aan de orde komen van deze stoornissen, zal er gesproken worden over de epidemiologie. Dit zal op een interactieve manier gebeuren met ruimte voor casuïstiek.
De oudere patiënt met diabetes “do’s and don’ts” Een presentatie over de nieuwste inzichten op het gebied van de behandeling van diabetes bij oudere patiënten, waarbij de volgende onderwerpen worden besproken: doelstelling van behandeling; naar welk HbA1c moet men streven bij deze groep? wat is de ideale behandeling? wat zou de positie van de nieuwe diabetes middelen kunnen zijn in deze groep?wat zijn de valkuilen van de behandeling?welke behandeling kiest men bij oudere patiënten met chronische nierschade?op welke medicamenteuze interacties moet men alert zijn?
Farmaco)therapie van COPD: maatwerk gewenst! De farmacotherapie van COPD is maatwerk. Het is lang niet altijd te voorspellen welk medicijn de meeste impact gaat hebben. De medicamenteuze behandeling bij COPD-patiënten is onder te verdelen in luchtwegverwijding en behandeling van bronchiale inflammatie. Luchtwegverwijders vormen nog steeds de hoeksteen van de medicamenteuze behandeling van COPD. Afhankelijk van de ziektelast van COPD en de frequentie en ernst van de exacerbaties kan de behandeling verschillen. In deze interactieve nascholing komen aan de hand van theorie en casuïstiek verschillende onderwerpen aan bod.
Kindergeneeskunde, nascholing voor de huisarts In deze bijscholing zal een diversiteit van patiënten uit de dagelijkse praktijk de revue passeren. Steeds zal geprobeerd worden vanuit een klinische probleemstelling tot een diagnose en behandeladvies te komen. Vervolgens zal het theoretisch kader gegeven worden en zal de procesgang getoetst worden aan standaarden en geldende inzichten. De cursus heeft een sterk interactief karakter.