![]() |
De aanleiding van dit symposium is het 400 jarig bestaan van de Rijksuniversiteit Groningen (RUG) in 2014. In een 2,5 uur durend avondprogramma worden de aanwezige huisartsen, longartsen en longartsen in opleiding geïnformeerd over state of the art innovaties vanuit Groningen, waarbij de focus zal liggen op de meerwaarde van deze innovaties voor patiënten in de hedendaagse gezondheidszorg.
De voorzitters van het symposium, Prof. Dr. H. Kerstjens (longarts) en Dr. R. Riemersma (huisarts), zullen per presentatie de doorvertaling maken naar de impact van de besproken innovaties op de dagelijkse praktijk voor respectievelijk de longarts en de huisarts.
Na een korte opening van het symposium door de dagvoorzitters bespreekt de eerste spreker, Rolf ter Sluis (Conservator Universiteitsmuseum Groningen), 400 jaar medische innovatie aan de RUG in vogelvlucht. Vervolgens wordt de focus verlegt naar de longgeneeskunde en inhalatietechniek.
Dr. A. de Boer (projectleider van de inhalatiegroep van de Afdeling Farmaceutische Technologie en Biofarmacie (RUG)) zal aan de hand van praktijkvoorbeelden uitleggen welke uitdaging het is om wetenschap rondom inhalatietechnologie door te vertalen naar dagelijkse praktijk. Dr. P. Wijkstra (longarts) brengt u op de hoogte van de laatste ontwikkelingen op respiratoir gebied, waarna Prof. Dr. D. Postma u zal bijpraten over de ontwikkelingen die u in de toekomst vanuit het UMCG mag verwachten. Ten slotte zal Prof. Dr. T. van der Molen (huisarts) ingaan op recente en toekomstige innovaties vanuit Groningen op het gebied van de huisartsgeneeskunde.
Leerdoelen
Het primaire leerdoel is het vergroten van de kennis bij de aanwezige longartsen en huisartsen over diverse innovaties die in de 1e en de 2e lijn beschikbaar zijn voor het behandelen van longpatiënten.
Na afloop van elke afzonderlijke presentatie zullen de dagvoorzitters de innovaties met de aanwezige artsen bespreken, en bediscussiëren welke impact de innovatie heeft op zowel de huisarts en de longarts, en welke rol ieder hierin heeft. Een secundair leerdoel is daardoor de afstemming in samenwerking tussen de 1e en de 2e lijn.