![]() |
In de relatie tussen patiënt en zorgverlener speelt vertrouwen een grote en noodzakelijke rol: het vertrouwen op de kunde van de zorgverlener – competentie - en het vertrouwen dat deze zorgverlener ook zijn best doet -intentie. De wijze waarop mensen vertrouwen op de zorg die zij ontvangen, is veranderd en zal blijven veranderen. Vroeger was de autoriteit van een zorgverlener vanzelfsprekend en daarmee ook het vertrouwen. Anno 2014 moeten zorgorganisaties en zorgverleners aantonen welke kwaliteit zij bieden en dus in welke mate patiënten hun zorgen aan hen kunnen toevertrouwen. De beide aspecten van vertrouwen: competentie en intentie, probeert men in de zorg om te zetten in kwaliteitsinformatie. Deze kwaliteitsinformatie wordt gebruikt door:
Voor de ziekenhuiszorg zijn er diverse partijen die bepalen wat er op het gebied van kwaliteit wordt gemeten en hoe dat gebeurt. Dat zijn de ziekenhuizen zelf, de zorgverleners (via hun wetenschappelijke verenigingen), de overheid via de IGZ en het Kwaliteitsinstituut, certificeringsorganisaties, verzekeraars en cliënten- en patiëntenorganisaties (via keurmerken).
De sprekers op het symposium belichten dit thema vanuit hun verschillende gezichtspunten. De middag staat onder leiding van een dagvoorzitter die de discussie leidt en de aanwezigen in de zaal uitdaagt om een bijdrage aan het thema te leveren.
De leerdoelen van het symposium zijn: