3 weken 1 cursusdag
In de cursus maken de deelnemers kennis met de keuzes en dilemma’s die verbonden zijn aan de complexiteit van de intake en de indicatie-stelling. Na afloop van de cursus is de cursist in staat om een diagnostisch interview af te nemen, een korte psychometrische screening uit te voeren, hypotheses te formuleren over onderliggende psychologische mechanismen bij as I en as II stoornissen en de verzamelde diagnostische informatie te verbinden aan een indicatiestelling.
"/>
![]() |
3 weken 1 cursusdag
Het uitvoeren van het intakegesprek en het stellen van de behandelindicatie is één van de meest uitdagende en complexe verrichtingen binnen de volwassenenzorg. Er wordt een veelheid aan eisen gesteld aan de intaker, waaronder het toepassen van de diagnostische systemen (DSM IV en testdiagnostiek), het aangaan van een werkrelatie, kennis van de (on)mogelijkheden wat betreft behandeling, het motiveren van de cliënt voor behandeling en doelmatige en accurate verslaglegging. De nieuwe ontwikkelingen in de zorgverzekeringswet hebben gevolgen voor hulpverle- ners in de eerste, tweede en derde lijn. Behandelingen worden gezien als producten met een kostenplaatje en worden gecodeerd volgens het DBC-systeeem. Diagnostiek wordt hierdoor belangrijker en moet in korte tijd leiden tot een duidelijke indicatiestelling op basis van de multidisciplinaire richtlijnen. Dit stelt zwaardere eisen aan de intaker die moet werken in het spanningsveld dat bestaat tussen cliënt, verwijzer en zorgverzekeraar. Dit stelt in ieder geval ándere eisen aan de intakers.
doelgroep
Hulpverleners werkzaam binnen en buiten de GGZ-instellingen (van ambulant tot intramuraal), GZ-psychologen, eerstelijnspsychologen, psychotherapeuten, huisartsen, maatschappelijk werkers en sociaal psychiatrisch verpleegkundigen.
doelstelling
In de cursus maken de deelnemers kennis met de keuzes en dilemma’s die verbonden zijn aan de complexiteit van de intake en de indicatie-stelling. Na afloop van de cursus is de cursist in staat om een diagnostisch interview af te nemen, een korte psychometrische screening uit te voeren, hypotheses te formuleren over onderliggende psychologische mechanismen bij as I en as II stoornissen en de verzamelde diagnostische informatie te verbinden aan een indicatiestelling.
inhoud
De eerste cursusdag maakt de cursist zich aan de hand van casuïstiek (o.a. aan de hand van DVD-fragmenten) een aantal diagnostische vaardigheden eigen, enerzijds d.m.v. DSM-IV beslisbomen, anderzijds d.m.v. het gebruik van de eigen observaties. Expliciet zal worden stilgestaan bij diagnostiek van de persoonlijkheid. De tweede cursusdag ligt het focus op de interpretatie van psychometrische testen die dienen als aanvullende informatie bij het interview. Tot slot zal op de derde dag aandacht worden besteed aan de hulp-vraag en de indicatiestelling, mede op basis van de multidisciplinaire richtlijnen. De begeleidende literatuur zal dienen als theoretische basis en tevens gebruikt worden als startpunt voor discussie.