MENU
Advertentie
Advertentie
tijdsduur
ca. 2 uur
organisatie
NHG
kosten
basistarief
€ 48
leden
€ 33,50
AIO
€ 33,50
informatie
gebied:
Overig
categorie(ën):
Klachten en incidenten
ICPC:
A
sponsoring
Onbekend
accreditatie
accreditatie
2
punten
abonnement
e
learning
{*} PIN 17/09 - Leren van incidenten en klachten
Accreditatie Periode: 01-05-2014 t/m 01-05-2019

In de gezondheidszorg worden regelmatig fouten gemaakt waarvan patiënten schade ondervinden. Vaak blijkt achteraf dat de fouten vermijdbaar waren geweest als ze eerder waren herkend en er maatregelen waren getroffen.

Zowel onbedoelde fouten van praktijkmedewerkers ((bijna)-incidenten) als onplezierige ervaringen bij uw patiënten (klachten) zijn goede bronnen voor kwaliteitsverbeteringen in uw praktijk. Het is zinvol om ogenschijnlijk kleine klachten of incidenten te melden. Ze kunnen immers wijzen op structurele weeffouten in uw organisatie. Door die aan te pakken voorkomt u mogelijk grotere fouten in de toekomst. 

Na het doornemen van deze PIN:

  • ziet u de meerwaarde van het leren van fouten en incidenten.
  • weet u hoe u een systematische aanpak van omgaan met fouten en klachten kunt implementeren.
  • kent u de voorwaarden voor veilig incidenten melden (VIM).
Hebt u suggesties voor het verbeteren van deze pagina of algemene op- of aanmerkingen met betrekking tot onze website? Laat het ons hier weten!